* Admiral Graf Spee * Admiral Hipper * Admiral Scheer * Bismarck * Blücher * Emden * Gneisenau * Graf Zeppelin * * Karlsruhe * Köln * Königsberg * Lützow * Nürnberg * Prinz Eugen * Scharnhorst * Schlesien * Schleswig-Holstein * Tirpitz * * U-47 *
DKM Admiral Scheer "zsebcsatahajó"
A DKM Admiral Scheer Deutschland-osztályú, 1934-ben szolgálatba állított nehézcirkálót (brit elnevezés szerint: zsebcsatahajó-t) a legsikeresebb német hadihajóként tartják számon a kereskedelmi hajók elleni portyákat tekintve.
A hajó második világháborús pályafutása 1939. szeptember 4-én kezdődött, mikor a Brit Királyi Légierő bombázói csapást mértek rá Wilhelmshavenben. A támadás során három bombatalálat érte, de ezek nem okoztak benne súlyosabb károkat, és légvédelmi ágyúi is sikeresen lelőttek a támadó gépek közül négyet. 1940 elején az Admiral Scheer módosításokon esett át, melyek során a parancsnoki tornyot eltávolították, valamint a hajót ekkor minősítették át nehézcirkálóvá.
1940 októberében a HX-84 brit konvoj megtámadása közben elsüllyesztette HMS Jervis Bay segédcirkálót, ám eközben a konvoj hajói szétszóródtak, így az Admiral Scheer mindössze öt további hajót tudott megsemmisíteni. A Királyi Hadtengerészet ezután számos hajót küldött az Admiral Scheer csapdába ejtésére, de a német hajónak sikerült délebbre hajóznia, ahol találkozott a Nordmark nevű tankerhajóval, majd feltöltötték a cirkálót. A következő két hónapban az Admiral Scheer számos további hajót süllyesztett el, megszerezvén a rajta lévő hadianyagokat, valamint számos foglyot ejtve.
1941 elején az Indiai-, majd az Atlanti-óceánon, végül a Dánia-szorosban tevékenykedett, míg 1941. április 1-n megérkezett Kielbe. Útja során több mint 85 000 km-t tett meg és 16 hajót süllyesztett el.
Az Admiral Scheer nem vett részt újabb bevetésen, egészen 1942. július 2-áig, amikor egy sikertelen támadást intéztek a PQ-17 sarkvidéki konvoj ellen. 1942 augusztusában a Jeges-tengerre hajózott, hogy konvojokra vadásszon, valamint hogy megerősítse a németek jelenlétét a szovjetek sarkvidéki körzeteiben. Augusztus 25-én ágyúzni kezdte a Zselanyija-foknál lévő szovjet meteorológiai állomást, majd elsüllyesztette az Alekszander Szibirjakov nevű felfegyverezett jégtörőt, de nem sikerült a környéken lévő konvojra találnia. Ezt követően az Admiral Scheer visszatért a wilhelmshaveni kikötőbe.
1944 őszén az Admiral Scheer tüzérségi támogatást nyújtott a visszavonuló német csapatok számára a Balti-tenger mentén. 1945 januárjában és februárjában további part menti hadműveletekben vett részt, de ágyúcsövei 1945 márciusára elhasználódtak, ezért visszatért Kielbe. 1945. április 9-én itt érte a Brit Királyi Légierő bombázóinak támadása. A támadásban több mint 300 repülőgép vett részt. A támadás következtében a hajó felborult. A támadás ideje alatt a legénység nagy része a parton volt, de 32 fő így is életét vesztette. Egyes források szerint az Admiral Scheer roncsai még mindig a kieli kikötő alatt fekszenek.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1933. április 1.
Szolgálatba állítás: 1934. november 12.
Vízkiszorítás:
-
12 100 t (üresen)
-
15 423 t (harckészen)
Hossz: 186,0 m
Szélesség: 21,34 m
Árbocmagasság: 21,64 m
Merülés: 7,25 m
Hajtómű:
-
8 db MAN dízelmotor
-
2 csavartengely
-
2 háromszárnyú, 4,4 m Ø hajócsavar
Teljesítmény: 52 100 LE (38 309 kW)
Sebesség: 28,3 csomó (52,4 km/h)
Hatótávolság: 16 500 km 20 csomós (37 km/h) sebesség mellett
Fegyverzet:
-
6 db 280 mm-es L/52 ágyú (2x3) (720 lövés)
-
8 db 150 mm-es L/55 ágyú (1200 lövés)
-
6 db 105 mm-es L/65 légvédelmi ágyú (2400 lövés)
-
8 db 37 mm-es L/83 légvédelmi gépágyú (8 000 lövés)
-
10 db 20 mm-es L/64 légvédelmi gépágyú (20 000 lövés)
-
8 db 533 mm Ø torpedóvető-cső
-
MG 40 G(gO); FuMO 26 radar
Repülőgépek: 2 db Arado Ar 196 hidroplán + 1 katapult
Páncélzat:
-
övpáncél: 60–80 mm
-
fedélzet: 15–45 mm
-
fő lövegtornyok: 85–140 mm
-
felépítmények: 50–150 mm
-
válaszfalak: 40 mm
Személyzet: 1070 fő:
-
30 tiszt
-
1040 tengerész
Parancsnokok:
-
Wilhelm Marschall sorhajókapitány (1934. november 12.–1936. szeptember 22.)
-
Otto Ciliax sorhajókapitány (1936. szeptember 22.–1938. október 31.)
-
Hans-Heinrich Wurmbach sorhajókapitány (1938. október 31.–1939. október 31.)
-
Theodor Krancke sorhajókapitány (1939. október 31.–1941. június 12.)
-
Wilhelm Meendsen-Bohlken sorhajókapitány (1941. június 12.–1942. november 28.)
-
Ernst Gruber sorhajókapitány (1942. november 28.–1943. február 1.)
-
Richard Rothe-Roth sorhajókapitány (1943. február 1.–1944. április 4.)
-
Ernst-Ludwig Thinemann sorhajókapitány (1944. április 4.–1945. április 9.)
Testvérhajók:
-
DKM Lützow (Deutschland)
-
DKM Admiral Graf Spee