* Andrea Doria * Armando Diaz * Aquila * Bartolomeo Colleoni * Bolzano * Caio Duilio * Conte di Cavour * Eugenio di Savoia * Fiume * *.Giulio Cesare * Giuseppe Garibaldi * Gorizia * Littorio * Luigi Cadorna * Raimondo Montecuccoli * Roma * San Giorgio * Trento * *.Vittorio Veneto * Zara *
RN Littorio / Italia csatahajó
Az olasz Littorio-osztály névadó hajója az olasz–francia rivalizálás jegyében épült. Nevét a Római Birodalom egyik hatalmi jelképének, a fasces-nek hordozóiról, a lictor-okról kapta. 1940-ben állították szolgálatba, a francia Richelieu-osztályú hajók méltó ellenfeleként.
Az RN Littorio a második világháborúban, Olaszország hadba lépését követően, 1940. november 11-én, a tarantói csatában a brit Farey Swordfish repülőgépek három torpedótalálata következtében elsüllyedt a kikötő sekély vizében. A későbbiekben ki tudták emelni, és a három hónapos javítás után ismét harcképes hajó részt vett a Málta utánpótlását szállító brit konvojok elleni támadásokban, illetve az Észak-afrikai hadszíntér ellátására indított saját konvojok kíséretében. 1942. március 22-én, a második sirtei csatában súlyosan megsebesítette a HMS Havock és a HMS Kingston rombolókat. Az utóbbinak még sikerült visszatérnie Máltára, de ott a német Luftwaffe megsemmisítette. Ez volt az olasz flotta kisszámú sikereinek egyike a háború folyamán.
1943 nyarán, Mussolini bukása után, a hirtelen kényes ízlésűvé lett olaszok (bizonyára szövetséges sugallatra) a hajót átnevezték a fasiszta felhangú Littorio névről Italia-vá. Az 1943. szeptember 8-i olasz fegyverszünet kihirdetése utáni napon, a még aktív három olasz csatahajó egyikeként a szövetségesek Máltára küldték, ám útközben német bombázók, rádióirányítású Fritz-X bombákkal elsüllyesztették a Roma-t és súlyosan megrongálták az Italia-t. Ennek ellenére az Italia és a Vittorio Veneto elérte Máltát, ahonnan a Szuezi-csatornához (Nagy Keserű-tó) internálták a hajókat.
A párizsi békeszerződésben az Italia-t „jóvátételként” az USA-nak ítélték, de mivel az nem tartott rá igényt, ám a szétbontásához ragaszkodott, a hajó hadrenden kívül Olaszországban maradt. Ez idő alatt a Szovjetunió is magának követelte a hajót, annak 1948-ban történt lebontásáig.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1937. augusztus 22.
Szolgálatba állítás: 1940. május 6.
Vízkiszorítás:
-
41 376 t (üresen)
-
45 963 t (harckészen)
Hossz:
-
237,76 m (teljes)
-
223,45 m (vízvonalban)
Szélesség: 32 950 m
Merülés: 10,44 m
Hajtómű:
-
8 db olajtüzelésű Yarrow gőzkazán
-
4 db Belluzzo gőzturbina
-
4 db hajócsavar
Teljesítmény: 138 085 LE (101 533 kW)
Sebesség: 31,4 csomó (58,15 km/h)
Fegyverzet:
-
9 db 381 mm-es L/50 ágyú (3x3)
-
12 db 152 mm-es L/55 ágyú (4x3)
-
4 db 120 mm-es L/40 ágyú
-
12 db 90 mm-es L/50 légvédelmi ágyú
-
20 db 37 mm-es L/54 légvédelmi gépágyú (8x2; 4x1)
-
20 db 20 mm-es L/65 légvédelmi gépágyú (10x2)
-
6 db 8 mm-es gépfegyver
Repülőgépek: 3 db MAM Ro.43 ill. Reggiane Re.2000 hidroplán + 1 katapult
Páncélzat:
-
övpáncél: 70–208 mm
-
barbetták: 280–350 mm
-
lövegtornyok: 200–350 mm
-
parancsnoki torony: 260 mm
Személyzet: 1920 fő
-
120 tiszt
-
1800 altiszt és tengerész
Testvérhajók:
-
RN Vittorio Veneto
-
RN Roma
-
RN Impero (nem készült el)