*Anson * Ark Royal * Australia * Barham * Cornwall * Courageous * Dorsetshire * Duke of York * Eagle * Exeter * Formidable * * Glorious * Hood * Howe * Illustrious * Implacable * Indefetigable * Indomitable * King George V * Leander * Malaya * Nelson * * Prince of Wales * Queen Elizabeth * Ramillies * Renown * Repulse * Resolution * Rodney * Royal Oak * Suffolk * Valiant * * Warspite * York *
HMS Resolution csatahajó
A HMS Resolution Revenge-osztályú csatahajót az első világháború közepén, 1916-ban állították szolgálatba, majd a háborúban folyamán a Grand Fleet 1. csatahajó-rajának tagjaként vett részt. A két világháború között az Atlanti, ill. a Földközi-tengeri Flotta kötelékében szolgált. 1930–1931 között egy rövid felújításon esett át.
A második világháború kitörését követően a Resolution a Home Fleet alárendeltségében konvoj-kíséretet látott el az Atlanti-óceánon, majd 1940 májusában részt vett a norvégiai hadműveletekben. Május 18-án egy német Ju 88-as repülőgép 1000 kg-os bombájától megsérült, de a kár nem volt jelentős, így a Resolution részt vehetett a július 3-i mers-el-kebiri „dicsőséges” akcióban (Operation Catapult), amikor is a brit Force H (Somerville tengernagy) hajói megsemmisítették a semleges francia flottát.
1940 szeptemberében, három hónappal a mers-el-kebiri agresszió után a britek ezúttal Francia Nyugat-Afrikát (Szenegál) szándékoztak megszerezni, névleg a Szabad Franciák számára (Operation Menace). Az akcióra létrehozták a Force M elnevezésű formációt, mely a HMS Ark Royal repülőgép-hordozóból, a HMS Barham és Resolution csatahajókból, öt cirkálóból és tíz rombolóból állt. Parancsnoka John Cunningham tengernagy volt. A brit támadást a szokásos ultimátum előzte meg, amelyben a franciákat csatlakozásra vagy megadásra szólították fel. Az ultimátum itt is visszautasításra talált, és szeptember 23-án a brit csapatok megkezdték inváziós kísérletüket, céljuk elsősorban a főváros, Dakar elfoglalása volt.
A Vichy-hű francia erők azonban Pierre Boisson főkormányzó vezetésével hatékony ellenállást tanúsítottak, és visszaverték a támadókat, érzékeny veszteségeket okozva. A támogató brit hajócsoport mindkét csatahajója súlyosan megsérült, a Barham a partvédelem ágyúinak tüzétől, a Resolution pedig a francia Bévéziers tengeralattjáró (Pierre Lancelot korvettkapitány) torpedótalálatától.
A Resolution Dakarnál szerzett sérülésit az Egyesült Államokban javították ki, a hajó ezután, 1942 februárjától az Indiai-óceánon teljesített szolgálatot, harci bevetésen nem vett részt. 1943 szeptemberében visszatért az Egyesült Királyságba, a továbbiakban kiképző-hajóként működött. 1948-ban fémhulladékként eladták.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1915. január 14.
Szolgálatba állítás: 1916. december 30.
Vízkiszorítás:
-
29 150 t (üresen)
-
33 500 t (harckészen)
Hossz:
-
189,10 m (teljes)
-
187,27 m (vízvonalban)
Szélesség: 31,22 m
Merülés: 9,27 m
Hajtómű:
-
18 db Yarrow gőzkazán
-
4 db Parsons gőzturbina
-
4 db hajócsavar
Teljesítmény: 40 000 LE (29 412 kW)
Sebesség: 23 csomó (42,6 km/h)
Hatótávolság: 9 200 km, 12 csomós (22,2 km/h) sebesség mellett
Fegyverzet:
-
8 db 381 mm-es ágyú (4x2)
-
12 db 152 mm-es ágyú
-
8 db 102 mm-es légvédelmi ágyú
-
16 db Bofors légvédelmi gépágyú
-
2 db Oerlikon légvédelmi gépágyú
Páncélzat:
-
övpáncél: 102–330 mm
-
fedélzet: 127 mm
-
citadella: 280 mm
-
barbetták: 250 mm
-
lövegtornyok: 130–330 mm
-
parancsnoki torony: 254 mm
Személyzet: 1009–1146 fő
Parancsnokok (a második. világháború idején):
-
Charles Hugo Knox-Little sorhajókapitány (1938. júl. 22.–1939. nov. 11.
-
Oliver Bevir sorhajókapitány (1939. nov. 11.–1940. október)
-
Arthur Robert Halfhide sorhajókapitány (1940. október–1942. aug. 1.)
-
John Walter Durnford sorhajókapitány (1942. aug. 1.–1943. okt. 10.)
-
Alfred Mervyn Bingeman sorhajókapitány (1943. okt. 10.– [?])
-
----------------
-
Royer Mylius Dick sorhajókapitány (1944. ápr. 27– [?])
Testvérhajók:
-
HMS Ramillies
-
HMS Revenge
-
HMS Royal Oak
-
HMS Royal Sovereign