A DKM Prinz Eugen német cirkálót a Germaniawerft kieli gyárában kezdték el építeni 1936. április 23-án, majd 1938 augusztusában bocsátották vízre, a Kriegsmarine által az 1930-as években épített nehézcirkáló-hajóosztály harmadik tagjaként. 1941-ben az elsők között szerelték fel rádiólokátorral, ezt nem kevesebb, mint hatvan víz alatti lehallgató-berendezéssel egészítették ki. 1941-ben a Bismarck társaságában kihajózott az Atlanti-óceánra, és május 24-én részt vett a HMS Hood brit csatacirkáló elsüllyesztésében. A Prinz Eugen ezután befutott Brestbe. Egy bombatámadás során megsérült.
1942. február 12-én, kijavítását követően, a Prinz Eugen a DKM Scharnhorst és a DKM Gneisenau társaságában áttört a La Manche-csatornán. (Cerberus-hadművelet). Ellenséges hajónak a Csatornán való áttörését az angolok korábban kizártnak tartották, így a Cerberust a németek hatalmas sikerként, a britek hatalmas kudarcként, sőt szégyenként élték meg.
A Prinz Eugen ezután Norvégiában, majd a Balti-tengeren szolgált, 1944-ben az előrenyomuló szovjet csapatokkal szemben a német defenzív haderő tüzérségi támogatásában vett részt. 1944. október 15-én súlyosan megrongálódott, miután összeütközött a DKM Leipzig könnyűcirkálóval.
A világháború vége Koppenhágában találta, ahol legénysége megadta magát a szövetségeseknek. A britek, később az amerikaiak kezére került, akik USS Prinz Eugen néven hadrendbe állították. Átvizsgálása után célhajóként atombomba-kísérletekhez használták. Két kísérletet is átvészelt, de radioaktívvá válása miatt a rajta keletkező lékeket nem lehetett kijavítani. A Kwajalein-atollnál, 1946. december 16-án a Prinz Eugen egy zátonyon felborult, roncsai ott találhatók ma is.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1938. augusztus 22. Szolgálatba állítás: 1940. augusztus 1. Vízkiszorítás: