Az RN Gorizia Zara-osztályú nehézcirkáló az 1928–29-s olasz flottaprogram keretében, 1930-tól 1931-ig épült a livornói hajógyárban. A második világháborúban az 1. cirkálóosztály 1. hajórajának tagjaként részt vett a Punta Stilio-nál és Taranto-nál lezajlott ütközetekben, Teulada-nál a Gorizia hidroplánja észlelte először az ellenséges harccsoportot. Az első és második sirte-i csatában könnyebben megsebesítette a brit HMS Kipling és HMS Sikh rombolókat, és valószínűleg a HMS Kingston-t is. Az 1941. március 29-i matapani csatát osztályából egyedül élte túl, a Zara-osztály többi hajója, a Zara, a Fiume és a Pola odavesztek az ütközetben.
1942 folyamán a Gorizia főként német és olasz konvojokat kísért az észak-afrikai hadszíntér kikötőibe, összesen mintegy 20 ilyen küldetést teljesített. Az egyre nyomasztóbbá váló szövetséges légi fölény és az üzemanyaghiány 1943 elejére a Goriziát a maddalenai haditengerészeti bázison való veszteglésre kényszerítette. 1943. április 10-én egy szövetséges légitámadás során megsérült, ezért javításra La Spezia-ba hajózott. Itt érte az olasz kapituláció, 1943. szeptember 8-án.
1944. június 26-án, attól tartva, hogy a Zara-t a németek felhasználhatják, a hajót a szövetségesekhez átállt olasz könnyűbúvárok, irányított torpedókkal elsüllyesztették. 1946-ban a hajótestet leselejtezték.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1930. december 28. Szolgálatba állítás: 1931. december 23. Vízkiszorítás:
11 870 t (üresen)
14 530 t (harckészen)
Hossz: 182,7 m Szélesség: 20,6 m Merülés: 7,2 m Hajtómű:
8 db Thornycroft gőzkazán
3 db Parsons gőzturbina
2 db hajócsavar
Teljesítmény: 95 000 LE (69 853 kW) Sebesség: 33 csomó (61,1 km/h) Hatótávolság: 9 929 km, 16 csomós (29,6 km/h) sebesség mellett Fegyverzet:
8 db 203 mm-es L/53 ágyú (4x2)
16 db 100 mm-es L/47 légvédelmi ágyú (8x2)
6 db 40 mm-es L/49 légvédelmi gépágyú 3x2)
8 db 13,2 mm-es légvédelmi gépágyú
Repülőgépek: 2 db Piaggio P.6 hidroplán + 1 katapult Páncélzat: