-


-
 

Menü




A fejezet kategóriái


Naptár
«  December 2024  »
HKSzeCsPSzoV
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
 
Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Ingyenes online játékok
  • Online Munkaasztal
  • Oktató videók
  • uCoz Rajongók Oldala
  • Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0


    * Algérie * Béarn * Bretagne * Clémenceau * Colbert * Duguay-Trouin * Dunkerque * Dupleix * Duquesne * Émile Bertin * Foch * * Georges Leygues * Jean Bart * Jeanne d'Arc * La Galisoniere * Lorraine * Marseillaise * Montcalm * Paris * Provence * Richelieu * * Strasbourg * Suffren * Tourville *


     

    MN Georges Leygues könnyűcirkáló
     

         

     

    Az MN George Leygues könnyűcirkáló a La Galissonière-osztály hatodik, egyben utolsó tagjaként 1933 és 1937 között épült Saint-Nazaire-ben. Neve eredetileg Chateaurenault lett volna, de a hajót végül az időközben elhunyt tengerészeti miniszterről, Georges Leygues-ről nevezték el.

    A második világháború elején a Georges Leygues a Brest bázisú Force Raid kötelékében az Atlanti-óceánon teljesített szolgálatot. A francia kapituláció (1940. június 22.) után a Toulonban állomásozott, a Víchy-hű francia flotta részeként. Szeptember 9-én a Gloire és Moncalm könnyűcirkálókkal együtt, Céléstin Bourragué ellentengernagy parancsnoksága alatt, sértetlenül áthaladva a brit ellenőrzés alatt álló Gibraltári-szoroson, a francia-szomáliai Dakarba hajózott. (A gibraltári brit erők parancsnokát, Dudley North tengernagyot emiatt menesztették.)

    A három cirkáló szeptember 18-án elhagyta Dakart, azzal a céllal, hogy a Gabonban teret nyerő Szabad Franciák ellenében visszaállítsa Vichy-Franciaország fennhatóságát a gyarmaton. Útközben azonban a HMAS Australia és HMS Cumberland nehézcirkálóból és kísérőikből álló brit járőr útjukat állta. A britek a motorhibákkal küszködő Gloire-t Casablanca kikötőjébe kényszerítették, azonban a Georges Leygues és a Montcalm – gyorsaságuknak köszönhetően – vissza tudtak térni Dakarba, és sikeresen részt vettek a Francia-Szenegál elleni brit agresszió (Operation Menace) visszaverésében.

    Az észak-afrikai szövetséges partraszállás és Vichy-Franciaország német megszállása után a Georges Leygues a többi francia hajóval együtt csatlakozott a Szabad Franciákhoz. 1943. február–augusztus között Philadelphiában felújították, majd visszatért Dakarba. 1944 júniusában a normandiai partraszállást támogatta, majd augusztustól 1944 februárjáig az olasz tengerpart mentén, Genova térségében, part menti célpontok elleni tüzérségi támadásokban vett részt.

    A háború után a Georges Leygues részt vett az indokínai háborúban, majd 1957. május 1-én leszerelték és 1959-ben hulladékként értékesítették.



    Általános jellemzők

    Vízrebocsátás: 1936. március 24.
    Szolgálatba állítás: 1937. november 15.
    Vízkiszorítás:

    • 7 600 t (üresen)
    • 9 120 t (harckészen)

    Hossz: 179,5 m
    Szélesség: 17,5 m
    Merülés: 5,35 m
    Hajtómű:

    • 4 db Indret gőzkazán
    • 2 db Parsons gőzturbina
    • 2 db hajócsavar

    Teljesítmény: 84 000 LE (61 765 kW)
    Sebesség:

    • 32 csomó (59,3 km/h) (előírt)
    • 34 csomó (63 km/h) (tényleges)

    Hatótávolság:

    • 13 000 km, 12 csomós (22,2 km/h) sebesség mellett
    • 10 200 km, 18 csomós (33,3 km/h) sebesség mellett
    • 3 060 km, 34 csomós (63 km/h) sebesség mellett

    Fegyverzet:

    • 9 db 152 mm-es L/55 ágyú (3x3)
    • 8 db 90 mm-es L/50 légvédelmi ágyú (4x2)
    • 24 db 40 mm-es légvédelmi gépágyú (6x4)
    • 4 db 550 mm Ø torpedóvető-cső (2x2)

    Repülőgépek: 2 db Loire 130 hidroplán + 1 katapult
    Páncélzat:

    • övpáncél: 105 mm
    • válaszfalak: 30 mm
    • fedélzet: 38 mm
    • lövegtornyok: 100 mm
    • parancsnoki torony: 95 mm

    Személyzet: 540 fő
    Testvérhajók:

    • MN La Galissonière
    • MN Montcalm
    • MN Jean de Vienne
    • MN Marseillaise
    • MN Gloire