* Algérie * Béarn * Bretagne * Clémenceau * Colbert * Duguay-Trouin * Dunkerque * Dupleix * Duquesne * Émile Bertin * Foch * * Georges Leygues * Jean Bart * Jeanne d'Arc * La Galisoniere * Lorraine * Marseillaise * Montcalm * Paris * Provence * Richelieu * * Strasbourg * Suffren * Tourville *
MN Tourville nehézcirkáló
Az MN Tourville Duquesne-osztályú nehézcirkálót 1925-ben kezdték építeni és 1926-ban bocsátották vízre. Az osztály hajóit a kimagaslóan nagy sebesség, megfelelő fegyverzet, de gyenge páncélvédettség jellemezte. A Tourville, szolgálatba állítása (1928) után kilenc hónapos utat tett, melyben ausztráliai és dél-amerikai kikötőket keresett fel. Brestbe való visszatérésekor állították be véglegesen a tűzvezető rendszerét. 1934–35-ben a hajót korszerűsítették. A spanyol polgárháborúban a francia érdekeket képviselte a térségben, illetve menekülteket szállított.
A második világháború kezdeti szakaszában a Tourville a Földközi-tengeren tevékenykedett, majd csatlakozott a Force X kötelékhez. A francia kapituláció idején (1940. június 22.) a Lorraine csatahajóval, a Duquesne nehézcirkálóval és számos más francia hajóval együtt Alexandria kikötőjében állomásozott. Ekkor a brit Cunningham tengernagy felszólította a francia hajók parancsnokát, Godfroy tengernagyot, hogy önként egyezzenek bele az internálásukba, ellenkező esetben megsemmisíti a flottájukat. Godfroy nem tehetett mást, mint jóváhagyta a brit követeléseket. Eljárásukat a britek a külvilág felé „megegyezés”-ként kommunikálták.
A Tourville és a többi francia hajó alexandriai internálása 1943. június 24-ig tartott, ekkor „önként” csatlakoztak a de Gaulle tábornok vezette Szabad Franciákhoz, ténylegesen a brit flottához. Ekkor a Tourville-t újrafegyverezték, de gyenge páncélzata miatt komoly harci bevetésben nem vett részt. A háború után – egy rövid indokínai szolgálatot követően – 1950-ben kivonták a szolgálatból, és leszerelték. 1962. március 8-án leselejtezték.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1926. augusztus 24.
Szolgálatba állítás: 1928. december 1.
Vízkiszorítás:
-
10 000 t (üresen)
-
12 200 t (harckészen)
Hossz: 190,7 m
Szélesség: 19,3 m
Merülés: 6,32 m
Hajtómű:
-
9 db Guyot gőzkazán
-
4 db Rateau-Bretagne gőzturbina
-
4 db háromszárnyú hajócsavar
Teljesítmény: 120 000 LE (88 235 kW)
Sebesség: 33,75 csomó (62,51 km/h)
Hatótávolság: 8 300 km 15 csomós (27,8 km/) sebesség mellett
Fegyverzet:
-
8 db 203 mm-es L/50 ágyú (4x2)
-
8 db 75 mm-es légvédelmi ágyú (8x1)
-
8 db 37 mm-es légvédelmi gépágyú (4x2)
-
12 db 13,2 mm-es légvédelmi gépágyú (4x3)
-
12 db 550 mm Ø torpedóvető-cső (4x3)
Repülőgépek: 2 db Loire-Nieuport hidroplán + 1 katapult
Páncélzat:
-
övpáncél: 50–60 mm
-
fedélzet: 30 mm
-
lövegtornyok: 30 mm
-
parancsnoki torony: 30 mm
Személyzet: 605 fő
Testvérhajó: MN Duquesne