*Anson * Ark Royal * Australia * Barham * Cornwall * Courageous * Dorsetshire * Duke of York * Eagle * Exeter * Formidable * * Glorious * Hood * Howe * Illustrious * Implacable * Indefetigable * Indomitable * King George V * Leander * Malaya * Nelson * * Prince of Wales * Queen Elizabeth * Ramillies * Renown * Repulse * Resolution * Rodney * Royal Oak * Suffolk * Valiant * * Warspite * York *
HMS Hood csatacirkáló
Az egyik leghíresebb angol hadihajó, a HMS Hood építését 1916. szeptember 1-én, az első világháború alatt kezdték meg, de az 1916-ban lezajlott – a britek számára gyászos kimenetelű – jütlandi ütközet után, amelyben három brit csatacirkáló robbant fel, elkészítették egy jobb páncélvédettségű csatacirkáló-típus terveit. A Hood lett volna a négy ilyen hajóból álló osztály első egysége, de az egyetlen lett, amely el is készült. 1918. augusztus 22-én bocsátották vízre. Építésének idején a világ legnagyobb hadihajója volt az 1930-as évekig. Fő gépei teljesítménye elérte a 144 000 lóerőt, és a hatótávolsága 7200 km volt 10 csomó sebességgel. 1931 és 1932 között a hajót modernizálták. A légvédelmi fegyverzetét 1939-ben, majd 1940-ben megerősítették. 1941-ben radarkészülékekkel látták el. 1939. szeptember 26-án szerencsésen átvészelt egy német bombatámadást.
A hajó 1940. június 23-án az újonnan megalakult Force H kötelék zászlóshajója lett. Első bevetéseire groteszk módon nem az ellenséges olaszok, hanem a pár nappal korábban még Angliával szövetséges, az adott időben, hivatalosan semleges franciák ellen került sor. Június 26-án a Force H azért futott ki a kikötőből, hogy elfogják, és Gibraltárba kényszerítsék a Dakar felé tartó Richelieu francia csatahajót. A kifutással azonban elkéstek, a Richelieu az angolokat megelőzve sértetlenül elérte Dakart.
1941 májusában a HMS Prince of Wales csatahajóval a német DKM Bismarck csatahajót és a DKM Prinz Eugen nehézcirkálót üldözte az Atlanti-óceánon. A május 24-én, a Dánia-szorosban kialakult ütközetben Bismarck gránátjai számára nem jelenthettek nehezen leküzdhető akadályt a Hood max. 305 mm vastag páncéllemezekből készült barbettái. A két hátsó lövegtornyot pedig természetesen szembefordították az ellenséggel, tehát a német lövedékek többé-kevésbé derékszögből érték őket, s ilyen helyzetből, és ebből a távolságból még a 38 cm-es homloklemezek leküzdése sem lehetett igazán nagy kihívás a német hajóágyúknak.
A Bismarck ötödik sortüzének egy közel 1 tonnás lövedéke átütötte a Hood gyenge fedélzeti páncélzatát és közvetlenül a lőszerraktárba csapódott, melynek következtében a Hood felrobbant és Anglia büszkesége két percen belül elsüllyedt. Az 1418 fős legénységből csak hárman élték túl a katasztrófát, 1415 ember hősi halált halt, köztük a kapitány és a flottaparancsnok, Lancelot Holland tengernagy.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1918. augusztus 22.
Szolgálatba állítás: 1920. május 15.
Vízkiszorítás:
-
45 200 t (1918-ban)
-
48 360 t (1940-ben)
Hossz:
-
262,2 m (teljes)
-
258,4 m (vízvonalnál)
Szélesség: 31,7 m
Merülés: 10,1 m
Árbocmagasság: 32 m
Hajtómű:
-
24 db Yarrow olajtüzelésű kazán
-
4 db Brown–Curtiss gőzturbina
-
4 db hajócsavar
Teljesítmény: 144 000 LE (105 882 kW)
Sebesség:
-
31 csomó (57,4 km/h) (1920-ban)
-
29 csomó (53,7 km/h) (1940-ben)
Gyorsulás: 52 perc (álló helyzetből max. sebességre)
Hatótávolság: 10 000 km 20 csomós (37,0 km/h) sebességgel (1940)
Fegyverzet:
1939-ben:
-
8 db 381 mm-es ágyú (4x2)
-
12 db 140 mm-es 140 mm-es ágyú (12x1)
-
8 db 102 mm-es ágyú (4x2)
-
24 db 40 mm-es légvédelmi ágyú (3x8)
-
20 db 12,7 mm-es géppuska (5x4)
-
4 db 533 mm Ø torpedóvető-cső
1941-ben:
-
8 db 381 mm-es ágyú (4x2)
-
14 db 102 mm-es ágyú (7x2)
-
24 db 40 mm-es légvédelmi ágyú (3x8)
-
20 db 12,7 mm-es géppuska (5x4)
-
4 db 533 mm Ø torpedóvető-cső
Repülőgép: 1 db hidroplán + 1 katapult (1931–1932)
Páncélzat:
-
övpáncél: 152–305 mm
-
fedélzet: 19–76 mm
-
barbetták: 127–305 mm
-
válaszfalak: 102–127 mm
-
fegyvertornyok: 279–381 mm
-
parancsnoki torony: 229–279 mm
Személyzet:
-
1169 fő (1921-ben)
-
1418 fő (1941-ben)
Parancsnokok (a második világháború idején):
-
Sir Irvine Gordon Glennie sorhajókapitány (1939. máj. 3.–1941. jan. 18.)
-
David Orr-Ewing sorhajókapitány (1941. jan. 18.–1941. febr. 15.)
-
Ralph Kerr sorhajókapitány (1941. febr. 15.–1941. máj. 24. †)