A Tromp könnyűcirkáló építését az 1931-ben jóváhagyott, ún. Decker-terv alapján, 1936-ban kezdték meg, és a hajót 1938-ban állították szolgálatba, feladata Holland Kelet-India védelme volt. Nevét a híres XVII. századi holland admirális, Maarten Tromp után kapta, hetedikként a holland hadihajók történetében.
A Tromp a második világháború kitörésekor a távol-keleti vizeken tartózkodott. 1942 februárjában az ABDA*-erők (Karel Doorman altengernagy) alárendeltségébe került. Ennek a szövetséges haderőnek 1942-ben elsődleges célja Holland Kelet-India megvédése volt. A Tromp 1942. február 18-án, Bali szigeténél, a bandung-szorosi csatában súlyosan megsérült, amikor tizenegy 127 mm-es lövedék találta el, amit a japán Asashio rombolóról lőttek ki rá.
A Tromp-nak még a holland gyarmat feladása előtt sikerült Ausztráliába hajózni, ahol kijavították a csatában szerzett sérüléseit, és kiegészítették a fegyverzetét. 1943 folyamán konvoj-kíséretet látott el a Csendes-óceánon, majd 1944 februárjában csatlakozott a brit Keleti-flottához, és április–májusban részt vett a Sabang illetve Surabaya elleni támadásokban. 1945 júliusában már az amerikai 7. flotta tagjaként támogatta a balikpapani inváziót.
A japánok a háború folyamán öt alkalommal jelentették a Tromp elsüllyesztését, de mivel ennek ellenére mindig felbukkant, „Szellemhajó”-ként emlegették a japán flottánál. A Tromp volt az a hajó, melynek pusztulásáról a legtöbbször számoltak be, ennek dacára mégis túlélte a háborút.
A háború után a Tromp egy rövid amsterdami tartózkodás után visszatért Holland Kelet-Indiába. 1948-tól 1954-ig kiképző-hajóként szolgált. 1955-ben kivonták a szolgálatból, ezután laktanya-hajóként, illetve különböző polgári célokra használták. 1968-ban bontásra eladták.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1937. május 24. Szolgálatba állítás: 1938. augusztus 18. Vízkiszorítás:
3 784 t (üresen)
4 215 t (harckészen)
Hossz: 132,0 m Szélesség: 12,4 m Merülés: 4,8 m Hajtómű: