-


-
 

Menü




A fejezet kategóriái


Naptár
«  November 2024  »
HKSzeCsPSzoV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
 
Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Ingyenes online játékok
  • Online Munkaasztal
  • Oktató videók
  • uCoz Rajongók Oldala
  • Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0


    * De Ruyter * Java * Sumatra * Tromp *


     

    Tromp könnyűcirkáló
     

      

     

    A Tromp könnyűcirkáló építését az 1931-ben jóváhagyott, ún. Decker-terv alapján, 1936-ban kezdték meg, és a hajót 1938-ban állították szolgálatba, feladata Holland Kelet-India védelme volt. Nevét a híres XVII. századi holland admirális, Maarten Tromp után kapta, hetedikként a holland hadihajók történetében.

    A Tromp a második világháború kitörésekor a távol-keleti vizeken tartózkodott. 1942 februárjában az ABDA*-erők (Karel Doorman altengernagy) alárendeltségébe került. Ennek a szövetséges haderőnek 1942-ben elsődleges célja Holland Kelet-India megvédése volt. A Tromp 1942. február 18-án, Bali szigeténél, a bandung-szorosi csatában súlyosan megsérült, amikor tizenegy 127 mm-es lövedék találta el, amit a japán Asashio rombolóról lőttek ki rá.

    A Tromp-nak még a holland gyarmat feladása előtt sikerült Ausztráliába hajózni, ahol kijavították a csatában szerzett sérüléseit, és kiegészítették a fegyverzetét. 1943 folyamán konvoj-kíséretet látott el a Csendes-óceánon, majd 1944 februárjában csatlakozott a brit Keleti-flottához, és április–májusban részt vett a Sabang illetve Surabaya elleni támadásokban. 1945 júliusában már az amerikai 7. flotta tagjaként támogatta a balikpapani inváziót.

    A japánok a háború folyamán öt alkalommal jelentették a Tromp elsüllyesztését, de mivel ennek ellenére mindig felbukkant, „Szellemhajó”-ként emlegették a japán flottánál. A Tromp volt az a hajó, melynek pusztulásáról a legtöbbször számoltak be, ennek dacára mégis túlélte a háborút.

    A háború után a Tromp egy rövid amsterdami tartózkodás után visszatért Holland Kelet-Indiába. 1948-tól 1954-ig kiképző-hajóként szolgált. 1955-ben kivonták a szolgálatból, ezután laktanya-hajóként, illetve különböző polgári célokra használták. 1968-ban bontásra eladták.



    Általános jellemzők

    Vízrebocsátás: 1937. május 24.
    Szolgálatba állítás: 1938. augusztus 18.
    Vízkiszorítás:

    • 3 784 t (üresen)
    • 4 215 t (harckészen)

    Hossz: 132,0 m
    Szélesség: 12,4 m
    Merülés: 4,8 m
    Hajtómű:

    • 4 db Yarrow gőzkazán
    • 2 db Parsons gőzturbina
    • 2 db hajócsavar

    Teljesítmény: 56 000 LE (41 176 kW)
    Sebesség: 32,5 csomó (60,2 km/h)
    Hatótávolság:

    • 14 800 km 10 csomós (18,5 km/h) sebesség mellett
    • 2 600 km 32 csomós (59,3 km/h) sebesség mellett

    Fegyverzet (1938):

    • 6 db 150 mm-es ágyú (3x2)
    • 4 db 40 mm-es Bofors légvédelmi gépágyú (2x2)
    • 2 db 12,7 mm-es légvédelmi gépágyú (1x2)
    • 6 db 533 mm Ø torpedóvető-cső

    Repülőgép: 1 db Fokker C XIW hidroplán
    Páncélzat:

    • övpáncél: 51–64 mm
    • fedélzet: 38 mm

    Személyzet: 449 fő
    Parancsnokok (a második világháború idején):

    • Jan Willem Termijtelen fregattkapitány (1939. júl. 3.–1941. júl. 19.)
    • Jan Balthazar de Meester fregattkapitány (1941. júl. 19.–1943. okt. 8.)
    • Frederik Stam fregattkapitány (1943. okt. 8.–1947. márc. 17.)

    Testvérhajó: Jacob van Heemskerck
     
     
     
    _________________________
    *American-British-Dutch-Australian Command (Amerikai-Brit-Holland-Ausztrál Parancsnokság)