A DKM Deutschland (Lützow) „zsebcsatahajó” a Deutschland-osztály névadóhajója. Hivatalos besorolása előbb páncélos hajó (Panzerschiff), majd nehézcirkáló volt. Bár a „zsebcsatahajó” gúnynevet az angolok ragasztották az osztály hajóira, mégis ez az elnevezés ment át a köztudatba. Mint osztályának legkorábban épült tagja, testvérhajóinál (DKM Admiral Graf Spee, DKM Admiral Scheer) valamivel fejletlenebb volt, alacsonyabb parancsnoki tornyával külsejében is némileg eltért azoktól.
A Deutschland-ot 1933-ban állították szolgálatba. A spanyol polgárháborúban a nemzeti erők támogatása céljából a spanyol partoknál teljesített szolgálatot. 1937-ben egy, a köztársaságiak által végrehajtott bombatámadás során megsérült, halálos áldozatok is voltak.
A világháború kitörését követően, 1939 novemberében, a felszíni flottával szemben amúgy is fenntartásokkal viseltető Hitlerben felmerült az a balsejtelem, hogy a Deutschland-ot esetleg el is süllyeszthetik, márpedig egy elsüllyesztett hajó nem viselheti Németország nevét. Ezért a hajót átnevezték Lützow-ra.
1940 áprilisában, most már DKM Lützow néven, részt vett a Norvégia elleni támadásban. Az Oslo-fjordban, hasonlóan a DKM Blücher-hez, a norvég parti ütegek tűz alá vették. A Blücher-t elsüllyesztették, a Lützow-nak sikerült visszafordulnia, de így is súlyos sérüléseket szenvedett, többek között elveszítette az egyik lövegtornyát. Ezek után javításra visszaindult Németországba, de útközben a HMS Spearfish brit tengeralattjáró megtorpedózta.
Kijavítása egészen 1941 márciusáig tartott. 1941. március 31-én öt romboló kíséretében az Atlanti-óceáni hadszíntérre tartott, amikor ismét megtorpedózták, ezúttal egy Bristol Beaufort repülőgép. Ezután szárazdokkba kényszerült, és csak 1942. januárban lett újra harcképes.
A Lützow a háború további szakaszában a Balti-tengeren tevékenykedett, feladata a visszavonuló német csapatok tüzérségi támogatása volt. 1945 áprilisában brit repülőgépek Swinemünde közelében komolyan megrongálták. 1945. május 4-én saját legénysége elsüllyesztette. A háború után az oroszok kiemelték, és lőgyakorlataikon célpontként használták. 1949-ben végleg elsüllyesztették.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1931. május 19. Szolgálatba állítás: 1933. április 1. Vízkiszorítás:
10 600 t (üresen)
14 290 t (harckészen)
Hossz:
186,0 m (teljes)
181,7 m (vízvonalban)
Szélesség: 20,89 m Merülés: 7,25 m Hajtómű:
8 db MAN 9 hengeres dízelmotor
2 db háromszárnyú, 4,4 m Ø hajócsavar
Teljesítmény: 52 050 LE (38 272 kW) Sebesség: 28,0 csomó (51,9 km/h) Hatótávolság: 19 000 km 20 csomós (37 km/h) sebesség mellett Fegyverzet:
6 db 280 mm-es L/52 ágyú (2x3) (720 lövés)
8 db 150 mm-es L/55 ágyú (1200 lövés)
3 db 88 mm-es L/75 légvédelmi ágyú (3 000 lövés)
8 db 533 mm Ø torpedóvető-cső
Repülőgépek: 2 db Arado Ar 196 hidroplán + 1 katapult Páncélzat: