-


-
 

Menü




A fejezet kategóriái


Naptár
«  Április 2024  »
HKSzeCsPSzoV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
 
Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Ingyenes online játékok
  • Online Munkaasztal
  • Oktató videók
  • uCoz Rajongók Oldala
  • Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0


    * Arizona * California * Colorado * Enterprise * Hornet * Indiana * Iowa * Lexington * Maryland * Massachusetts * Mississippi * *Missouri * North Carolina * Saratoga * Tennessee * Utah * Wasp * West Wirginia * Yorktown *


     

    USS Wasp repülőgép-hordozó
     

      

     

    A USS Wasp repülőgép-hordozó tervezésének idejére (1935) már nyilvánvalóvá vált, hogy a hordozók legfőbb fegyvere a repülőgép. Ezért a hajó konstrukciójában minden a fő fegyverzetet szolgálta: két teherlift, négy katapult, amelyek segítségével rekordidő alatt útba lehetett indítani és fogadni a gépeket. A repülőgép-állomány sem volt elhanyagolható: a Wasp a maga 14 700 tonnájával 84 repülőgépet hordozott. (A kis súly az elégtelen páncélzatból adódott, ami a későbbiekben a hajó pusztulását okozta)

    A hajó, mivel a Yorktown-osztály építési keretének maradékából jött létre, tulajdonképpen egy csökkentett változatú Yorktown-osztályú repülőgép-hordozó volt. Pályafutását 1940. július 1-én kezdte, érdekes módon Németország ellen, francia vagy angol lobogó alatt (az USA akkor még "semleges" volt).

    1941. május–júliusban, amikor Nagy-Britannia és az Egyesült Államok egy esetleges német partraszállás nem létező veszélyére hivatkozva megszállta Izlandot, a Wasp látta el repülőgépekkel a megszálló csapatok partvédelmi légierejét. (az USA ekkor már a semlegesség látszanának megőrzésével sem törődött. Ezeknek a megszálló erőknek a létszáma egyébként az izlandi lakosság létszámának felével ért fel.)

    Később, 1942 tavaszán a Wasp már a Földközi-tengeren tevékenykedő brit flottát segítette a Máltának szánt Spitfire vadászgépek szállításában. 1942 nyarán átvezényelték a Csendes-óceánra, ahol augusztus elején részt vett a guadalcanal-i invázióban.

    Szeptember 15-n Guadalcanal-tól délkeletre megtámadta a japán I-19 tengeralattjáró (Takakazu Kinashi korvettkapitány). Három torpedót lőtt ki, melyek a hajót a benzintartályok és a fegyverraktárak közelében találták el. A hajó elülső részén egymást érték a robbanások, egyszerre törtek ki tüzek a hangárban és a fedélzet alatt. Az intenzív benzintüzek felrobbantották a készenléti lőszert a légvédelmi ágyúk jobb oldalán. A vízvezetékek működésképtelenné váltak, nem állt rendelkezésre víz az oltáshoz. Hamarosan tönkrement a kommunikációs rendszer, benzingőz-robbanások történtek a hangárban, a tüzek megfékezhetetlenné váltak, és Sherman kapitány 15:20-kor, három órával a támadást követően, kiadta a parancsot a hajó elhagyására.

    Egy amerikai romboló, az USS Lansdowne adta meg az égő roncsnak a kegyelemdöfést. A személyzet 193 tagja életét vesztette, a túlélőket a USS Laffey cirkáló és a kísérő rombolók vették a fedélzetükre.



    Általános jellemzők

    Vízrebocsátás: 1939. április 4.
    Szolgálatba állítás: 1940. április 25.
    Vízkiszorítás:

    • 14 700 t (üresen)
    • 19 423 t (harckészen)

    Hossz:

    • 225, 93 m (teljes)
    • 210 m (vízvonalban)

    Szélesség:

    • 33 m (teljes)
    • 24,6 m (vízvonalban)

    Merülés: 6,1 m
    Hajtómű:

    • 6 db gőzkazán
    • 2 db fogaskerék-áttételes Parsons gőzturbina
    • 4 hajócsavar

    Teljesítmény: 70 720 LE (52 000 kW)
    Sebesség: 29,5 csomó (54,6 km/h)
    Hatótávolság: 22 000 km 15 csomós (28 km/h) sebesség mellett
    Fegyverzet:

    • 5 db 130 mm-es ágyú
    • 16 db 28 mm-es légvédelmi gépágyú
    • 24 db 13 mm-es légvédelmi géppuska

    Radar: CXAM-1
    Repülőgépek: 84 db
    Páncélzat:

    • övpáncél: 102 mm
    • hangár: 37 mm
    • fedélzet: 37 mm.

    Személyzet: 2167 fő
    Parancsnokok: