-


-
 

Menü




A fejezet kategóriái


Naptár
«  Április 2024  »
HKSzeCsPSzoV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
 
Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Ingyenes online játékok
  • Online Munkaasztal
  • Oktató videók
  • uCoz Rajongók Oldala
  • Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0


    * Eidsvold * Harald Haarfagre * Norge * Tordenskjold *


     

    KNM Harald Haarfagre parti páncélos
     

      

     

    A KNM Harald Haarfagre (és testvérhajója. a KNM Tordenskjold) a norvég kormány megrendelésére az angliai Newcastle-upon-Tyne-ban épült a XIX. század utolsó éveiben. Tervezésekor a svéd Oden páncélost vették alapul. 1897 júniusában állították szolgálatba, és Norvégia teljes függetlenségének elnyerése (1905) után a Norvég Királyi Haditengerészet fontos egysége lett. 1911-ben VII. Haakon király yachtját kísérte egy koppenhágai látogatásra.

    Az első világháborúban a Harald Haarfagre Norvégia semlegességének biztosítására a hazai vizeken maradt. Az 1920-as években több kísérletet tettek a hajó modernizálására, ám végül, 1930-ban kivonták az aktív szolgálatból, és hajtóműve érintetlenül hagyása mellett parti ütegként hasznosították.

    Norvégia 1940-es német megszállása után a németek lefoglalták a hajót. Alapos átvizsgálásakor kiderült, hogy a hajtómű még mindig képes 14 csomós sebességet biztosítani, ezért úgy döntöttek, hogy a Harald Haarfarge-t mozgó légvédelmi üteggé alakítják át. A munkálatokat Kielben végezték, és a hajót Thetis néven, 1941. február 1-én szolgálatba állították. A háború további szakaszában a Harald Haarfarge (most már Thetis) az észak-norvég, majd a német partok mellett teljesített szolgálatot.

    A háború után a hajó visszatért Norvégiába, és újra az eredeti nevén működött. Ágyúit leszerelték, és a hajót rövid ideig úszó laktanyaként, esetenként német hadifoglyok szállítására használták. 1948-ban leselejtezték, és bontásra eladták.



    Általános jellemzők

    Vízrebocsátás: 1897. január 4.
    Szolgálatba állítás: 1898. március 21.
    Vízkiszorítás: 3 920 t
    Hossz: 92,66 m
    Szélesség: 14,78 m
    Merülés: 5,38 m
    Hajtómű:

    • 3 db gőzkazán
    • 2 db dugattyús gőzgép
    • 2 db hajócsavar

    Teljesítmény: 4 750 LE (3 493 kW)
    Sebesség: 16,9 csomó (31,3 km/h)
    Hatótávolság: 9 260 km, 10 csomós (18,6 km/h) sebesség mellett
    Fegyverzet:
          Átépítés előtt:

    • 2 db 210 mm-es L/45 ágyú
    • 6 db 120 mm-es L/45 ágyú
    • 6 db 76,2 mm-es gyorstüzelő ágyú
    • 6 db 37 mm-es gépfegyver
    • 2 db 457 mm Ø torpedóvető-cső

          Átépítés után (Thetis, 1940):

    • 6 db 105 mm-es légvédelmi ágyú
    • 2 db 40 mm-es légvédelmi gépágyú
    • 14 db 20 mm-es légvédelmi gépágyú

    Páncélzat:

    • övpáncél: 177 mm
    • fegyvertornyok: 127–203 mm
    • parancsnoki torony: 152 mm

    Személyzet: 245 fő
    Testvérhajó: KNM Tordenskjold