-


-
 

Menü




A fejezet kategóriái


Naptár
«  November 2024  »
HKSzeCsPSzoV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
 
Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Ingyenes online játékok
  • Online Munkaasztal
  • Oktató videók
  • uCoz Rajongók Oldala
  • Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0


    * Admiral Graf Spee * Admiral Hipper * Admiral Scheer * Bismarck * Blücher * Emden * Gneisenau * Graf  Zeppelin * * Karlsruhe * Köln * Königsberg * Lützow * Nürnberg * Prinz Eugen * Scharnhorst * Schlesien * Schleswig-Holstein * Tirpitz * * U-47 *


     

    DKM Emden könnyűcirkáló
     

      

     

    A DKM Emden építését 1921-ben rendelték el, de az sokat késett, mivel a szövetségesek kifogásolták a hajó terveit, később pedig az 1923-as német hiperinfláció volt a késés oka. Az eredeti tervekben 8 db 150 mm-es ágyú telepítése szerepelt, melyek négy lövegtoronyban foglaltak volna helyet. Ha ez a terv megvalósul, az Emden lett volna kora egyik legfejlettebb cirkálója. Viszont a versailles-i békeszerződés megtiltotta Németországnak az új fegyverek kifejlesztését, köztük a lövegekét is. A legtöbb haditengerészethez hasonlóan, a német haditengerészet sem alkalmazott még egy lövegtoronyban két ilyen kicsi ágyút. A korábbi tervekben 200 mm-es, vagy annál nagyobb lövegeket használtak, de ebben az esetben azok túl nehezek lettek volna és nem sikerült volna betartani a szerződésben megadott kritériumot, miszerint a cirkáló tömege maximálisan 6000 tonna lehet. Ezen okok miatt a német mérnököknek át kellett tervezni a hajót, így csak nyolc darab, kevésbé hatékony löveget terveztek az Emdenre, ami miatt végül a cirkáló nem sokban tért el első világháborús elődjeitől. A hajót végül 1925. január 6-án bocsátották vízre, majd 1925. október 15-én állították hadrendbe.

    1939. szeptember 4-én, a második világháború kitörése után, az Emden megsérült, mikor a britek légitámadást intéztek Wilhelmshaven ellen. Az Emden ezt követően javításon esett át, ami után az 1939-es év nagy részét az Északi-tengeren töltötte, ahol aknákat telepített. A Norvégia elleni támadás (Weserübung-hadművelet) alatt, az Emden annak a balsorsú Kriegsschiffgruppe 5-nek (5. hadihajócsoport) volt tagja, amely Oslo bevételét kapta feladatául.

    Az Emden a háború további részét főként a Balti-tengeren töltötte, ahol kiképzési feladatokat látott el. 1945 januárjától segítette a német katonák és civilek átmenekítését Kelet-Poroszországból Észak-Németországba és Dániába. Egyik útján az egykori német elnök, Paul von Hindenburg és felesége koporsóját is szállította.

    Az 1945. április 9. és április 10. közötti éjszakán az Emden súlyosan megrongálódott egy légitámadás során, Kielben. Később a hajót a Heikendorfer Buchtba vontatták, majd április 14-én partra húzták. A hajót 1945. április 26-án kivonták a hadrendből, a háború után pedig szétbontották.



    Általános jellemzők

    Vízrebocsátás: 1925. január 7.
    Szolgálatba állítás: 1925. október 15.
    Vízkiszorítás:

    • 5400 t (üresen)
    • 6990 t (harckészen)

    Hossz:

    • 155,1 m (teljes)
    • 150,5 (vízvonalban)

    Szélesség: 14,3 m
    Merülés: 5,8 m
    Hajtómű:

    • 10 db olajtüzelésű kazán
    • 2 db fogaskerekes gőzturbina
    • 2 db háromszárnyú, 3,75 m Ø hajócsavar

    Teljesítmény: 46 500 LE (34 191 kW)
    Sebesség: 29,5 csomó (54,6 km/h)
    Hatótávolság: 12 400 km 15 csomós (27,8 km/h) sebesség mellett
    Fegyverzet:

    • 8 db 150 mm-es L/45 ágyú
    • 3 db 105 mm-es ágyú
    • 3 db 88 mm-es L/45 légvédelmi ágyú
    • 2 db 37 mm-es L/83 légvédelmi gépágyú
    • 6 db 20 mm-es L/64 légvédelmi gépágyú
    • 4 db 533 mm Ø torpedóvető cső
    • 120 db akna

    Páncélzat:

    • övpáncél: 50 mm
    • fedélzet: 20–40 mm
    • válaszfalak: 15–20 mm
    • parancsnoki torony: 100 mm

    Személyzet: 464–683 fő

    • 19–30 tiszt
    • 445–653 altiszt és tengerész

    Parancsnokok:

    • Richard Foerster sorhajókapitány (1925. okt. 15.–1928. szept. 23.)
    • Lothar von Arnauld de la Perière fregattkpt./sorhajókpt. (1928. szept. 24.–1930. okt. 10.)
    • Robert Witthoeft-Emden fregattkapitány/sorhajókapitány (1930. okt. 11.–1932. márc. 21.)
    • Werner Grassmann fregattkapitány 1932. március 22.–1933. április 1.)
    • JAVÍTÁS (1933. április 1.–1934. szeptember 29.)
    • Karl Dönitz fregattkapitány (1934. szeptember 29.–1935. szeptember 21.)
    • Johannes Bachmann sorhajókapitány (1935. szeptember 21.–1936. augusztus 25.)
    • Walter Georg Lohmann sorhajókapitány (1936. augusztus 26.–1937. június 20.)
    • Bernhard Liebetanz fregattkapitány (1937. június 20.–1937. július 27.)
    • Leopold Bürkner fregattkapitány/sorhajókapitány (1937. július 28.–1938. június 15.)
    • Paul Wever sorhajókapitány (1938. június 15.–1939. május 5.)
    • Werner Lange sorhajókapitány (1939. május 8.–1940. augusztus 28.)
    • Hans Mirow sorhajókapitány 1940. augusztus 29.–1942. július 19.)
    • Friedrich Traugott Schmidt sorhajókapitány (1942. július 20.– 1943. szeptember 9.)
    • Hans Hengist sorhajókapitány (1943. szeptember 10.–1944. március)
    • Hans-Eberhard Meisner fregattkapitány/sorhajókapitány (1944. március–1945. január)
    • Wolfgang Kähler sorhajókapitány 1945. január–1945 március)
    • Ernst-Ludwig Wickmann fregattkapitány (1945. március–1945. április 26.)