* Admiral Graf Spee * Admiral Hipper * Admiral Scheer * Bismarck * Blücher * Emden * Gneisenau * Graf Zeppelin * * Karlsruhe * Köln * Königsberg * Lützow * Nürnberg * Prinz Eugen * Scharnhorst * Schlesien * Schleswig-Holstein * Tirpitz * * U-47 *
DKM Nürnberg könnyűcirkáló
A kieli Deutsche Werke A.G. hajógyárban épült, 1935-ben szolgálatba állított DKM Nürnberg könnyűcirkáló volt a német haditengerészeti felderítő erő élén álló Hermann Densch altengernagy zászlóshajója. 1939. szeptember 3-tól más könnyűcirkálókkal együtt azt a feladatot kapta, hogy aknákat telepítsen az Északi-tengeren.
1939. december 12–13. éjszakáján, a Nürnberg és testvérhajója, a DKM Leipzig, torpedótalálatot kapott a HMS Salmon nevű brit tengeralattjárótól, miközben az Északi-tenger brit partjánál védték az aknatelepítést végző hajókat. Ennek következtében 1940 májusáig javították, ezért nem vehetett részt a Norvégia elleni hadműveletben.
1940 júliusától egészen 1945 januárjáig, Norvégia és Németország partjainál teljesített szolgálatot. 1945 januárjától a Skaggerak-tengerszorosban végzett védelmi jellegű, aknatelepítő feladatokat, s közben számos brit repülőgép támadását verte vissza. Május 9-én a DKM Prinz Eugen-nal együtt Koppenhágában adta meg magát a szövetségeseknek.
A Nürnberg hadizsákmányként a szovjet haditengerészethez került, ahol 1945. november 5-én már szolgálatba is állt a Balti-tengeren. 1946 januárjában a Nürnberg és további öt, egykori német hadihajó, az Erich Steinbrink nevű romboló, a T33 és a T107 torpedónaszád, a Hessen (lefegyverzett első világháborús csatahajó) és a Blitz Libau partjaihoz hajózott. 1946. január 5-i megérkezésükkor a Nürnberget átnevezték Admiral Makarov-vá. Ezután a hajó, a tallinni állomáshelyű 8. (Észak Balti-tengeri) flotta zászlóshajója volt, egészen 1955-ig.
1957 februárjában, mikor a hajó kazánjai tönkrementek, a hajót átalakították kiképzőhajóvá, és állomáshelyét áttették Kronstadt-ba. 1959 februárjában a hajót szétbontották.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1934. december 8.
Szolgálatba állítás: 1935. november 2.
Vízkiszorítás:
-
7 150 t (üresen)
-
9 040 t (harckészen)
Hossz:
-
181,3 m (teljes)
-
170,0 m (vízvonalban)
Szélesség: 16,3 m
Merülés: 5,74 m
Hajtómű:
-
6 db vízcsöves kazán
-
2 db gőzturbina
-
4 db 7 hengeres MAN dízelmotor
-
2 db háromszárnyú, 4,0 m Ø hajócsavar
-
1 db háromszárnyú, 3,4 m Ø hajócsavar
Teljesítmény: 78 475 LE (57 718 kW)
Sebesség: 32,3 csomó (59,8 km/h)
Hatótávolság: 10 550 km 19 csomós (35 km/h) sebesség mellett
Fegyverzet:
-
9 db 150 mm-es L/60 ágyú (3x3) (1500 lövés)
-
8 db 88 mm-es L/76 ágyú (3 200 lövés)
-
8 db 37 mm-es ágyú (9 600 lövés)
-
4 db 20 mm-es légvédelmi gépágyú
-
12 db 533 mm Ø torpedóvető-cső (24 db torpedó)
Repülőgépek: 3db Arado Ar 196 hidroplán
Páncélzat:
-
övpáncél: 18–50 mm
-
fedélzet: 20–25 mm
-
parancsnoki torony: 30–100 mm
-
fegyvertornyok: 20–30 mm
-
barbetták: 30 mm
Legénység: 673–896 fő
Parancsnokok:
-
Hubert Schmundt sorhajókapitány (1935. november 1.–1936. október 13.)
-
Theodor Riedel sorhajókapitány (1936. október 14.–1937. október 8.)
-
Walter Krastel sorhajókapitány (1937. október 9. – 1938. november 15.
-
Heinz Degenhardt sorhajókapitány (1938. november)
-
Walter Hennecke fregattkapitány (1938. november [megbízott])
-
Otto Klüber sorhajókapitány (1938. november 24.–1940. augusztus 7.)
-
Leo Kreisch sorhajókapitány (1940. augusztus 8.–1941. március. 25.)
-
Ernst von Studnitz sorhajókapitány (1941. március 26.–1943. június 6.)
-
Gerhardt Böhmig sorhajókapitány (1943. június 7.–1944. október 13.)
-
Helmuth Gießler sorhajókapitány (1944. október 14.–1946. január)