A Java könnyűcirkálót és testvérhajóját, a Sumatra-t 1916-ban kezdték építeni. A hajó Hollandiában épült, de az építéshez szükséges anyagokat a német Krupp cégtől kellett beszerezni. Mivel az első világháborúban részt vevő Németország a saját szükségleteit is egyre nehezebben tudta kielégíteni, a hollandok számára csak akadozva tudták biztosítani az alkatrészellátást. Ezért a két hajó építése kilenc évig elhúzódott, és közben nem követték a háborúban végbement hatalmas technikai fejlődést. Ennek okán, a Java-osztály már szolgálatba állításakor, 1925-ben elavult volt.
A spanyol polgárháború idején, illetve a második világháborúban kitörésekor főleg konvoj-kíséretet látott el. A japán támadás 1941 decemberében, az indonéz vizeken érte. A Karel Doorman altengernagy parancsnoksága alatt álló ABDA Command* alárendeltségében, 1942 februárjában részt vett a Bandung-szorosnál lezajlott csatában. 1942. február 27-én, a Jáva-tengeri ütközetben a japán Nachi nehézcirkáló torpedótalálata következtében elsüllyedt. Kb. 500-an vesztették életüket.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1921. augusztus 6. Szolgálatba állítás: 1925. május 1. Vízkiszorítás:
6670 t (üresen)
8078 t (harckészen)
Hossz: 155,3 m Szélesség: 16 m Merülés: 6,22 m Hajtómű:
8 db Schultz-Thornycroft kazán
3 db Parsons gőzturbina
3 db hajócsavar
Teljesítmény: 73 000 LE (53 676 kW) Sebesség: 31 csomó (57,4 km/h) Hatótávolság: 8 038 km 10 csomós (18,9 km/h) sebesség mellett Fegyverzet:
10 db 150 mm-es L/50 ágyú
8 db 40 mm-es L/56 légvédelmi ágyú
8 db 12,5 mm-es gépfegyver
Repülőgépek: 2 db Fokker C-11W hidroplán Páncélzat: