* Algérie * Béarn * Bretagne * Clémenceau * Colbert * Duguay-Trouin * Dunkerque * Dupleix * Duquesne * Émile Bertin * Foch * * Georges Leygues * Jean Bart * Jeanne d'Arc * La Galisoniere * Lorraine * Marseillaise * Montcalm * Paris * Provence * Richelieu * * Strasbourg * Suffren * Tourville *
MN Paris csatahajó
Az 1914-ben szolgálatba állított MN Paris, a Courbet-osztály harmadik csatahajója volt az első dreadnought a francia haditengerészetben. Az első világháború nagy részét a Földközi-tengeren, az Otranto-i szoros térségében töltötte, megakadályozandó az Osztrák–Magyar Monarchia hadihajóinak kijutását az Adriai-tengerről. A két világháború között a Paris már nem minősült első osztályú csatahajónak, ennek ellenére háromszor is korszerűsítették, részben átalakították, és továbbra is hadrendben maradt.1931-től iskolahajóként szolgált.
A második világháború elején a Paris és testvérhajója, a Courbet alkotta az 5. hajórajt, mely kiképzési feladatokat teljesített az Atlanti-óceánon anélkül, hogy bármilyen harci tevékenységbe beavatkozott volna. 1940. május 21-én visszarendelték Franciaországba, ahol fegyverzetét Hotchkiss és Browning légvédelmi géppuskákkal egészítették ki, és a hajót Le Havre kiürítésének tűztámogatására rendelték. Június 11-én német bombatalálat érte, minek következtében, a bomba ütötte léken át óránként 300 t víz áramlott a hajótestbe. A Paris még aznap éjjel Cherborg-ba hajózott sürgősségi javításra.
1940. június 14-én Brestben tartózkodott, amikor a kikötőt kiürítették. A mindössze hét csomós sebességre képes Paris 2800 civillel a fedélzetén, a nagy-britanniai Portsmouth-ban keresett menedéket. Jobb helyre nem is menekülhetett volna, ugyanis a britek a Catapult-művelet keretében, 1940. július 3-án, több más francia hajóval együtt saját céljaikra lefoglalták.
A háború további szakaszában a Royal Navy raktárhajójaként működött, majd átadták a lengyel haditengerészetnek, mint laktanya-hajót. 1945 augusztusában a Paris-t visszavontatták Brestbe, ahol folytatta raktárhajói pályafutását. 1956-ban fémhulladékként szétbontották.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1912, szeptember 28.
Szolgálatba állítás: 1914. augusztus 1.
Vízkiszorítás:
-
23 475 t (üresen)
-
25 579 t (harckészen)
Hossz: 166 m
Szélesség: 27,9 m
Merülés: 9, 04 m
Hajtómű:
-
24 db Belleville gőzkazán
-
4 db Parsons gőzturbina
-
4 db hajócsavar
Teljesítmény: 28 000 LE (20 588 kW)
Sebesség: 21,5 csomó (39,8 km/h)
Hatótávolság: 7 800 km, 10 csomós (18,5 km/h) sebesség mellett
Fegyverzet:
-
12 db 305 mm-es L/45 ágyú (6x2)
-
22 db 138,6 mm-es L/55 ágyú (22x1)
-
7 db 75 mm-es L/62,5 ágyú (7x1)
-
2 db 47 mm-es Hotchkiss légvédelmi gépágyú (2x1)
-
4 db 450 mm Ø torpedóvető-cső
Kiegészítések (1940):
-
6 db 13,2 mm-es Hotchkiss légvédelmi géppuska (2x3)
-
2 db 13,2 mm-es Browning légvédelmi géppuska (2x1)
Páncélzat:
-
övpáncél: 180–270 mm
-
fedélzet: 30–70 mm
-
barbetták: 280 mm
-
lövegtornyok: 250–290 mm
-
parancsnoki torony: 300 mm
Személyzet: 1115–1187
Testvérhajók:
-
MN France
-
MN Jean Bart (Océan)
-
MN Courbet