A német tengeralattjáró-flotta ászai
Albrecht Brandi korvettkapitány
A legeredményesebb német
tengeralattjáró-parancsnok, általában magányosan vadászott, csak ritka esetben
vett részt falkában. Ahol feltűnt hajója, az U–967, ott nyomában a biztos pusztulás járt. Sohasem tudták elsüllyeszteni,
bár a szövetségesek magas vérdíjat tűztek ki a fejére, és valóságos
hajtóvadászatot rendeztek ellene. A két német tengerésztiszt közül ő volt az
egyik, aki megkapta a legmagasabb német kitüntetést, a Vaskereszt
Lovagkeresztjét a tölgylombokkal, kardokkal és briliánsokkal. A háború utolsó
percéig harcolt, a fegyverletétel hírére maga süllyesztette el soha le nem
győzött hajóját, nehogy az ellenség kezébe kerüljön.
Engelbert
Endrass korvettkapitány
A híres scapa flow-i küldetésben részt vett U–47 tengeralattjáró első tisztje volt,
majd hamarosan önálló parancsnokságot kapott. Először az U–46, majd az U–557
parancsnokaként 120 000 tonnányi hajóteret süllyesztett el, amiért megkapta
a Vaskereszt Lovagkeresztjét. Hajóját 1941. december 21-én süllyesztette el a
F. J. „Johnny” Walker kapitány parancsnoksága alá tartozó kísérő csoport, amely
a HG76-os konvojt védte.
Siegfried
von Forstner báró korvettkapitány
1943-tól kapcsolódott be a hadműveletekbe, és
tizenkét hónap alatt már 31 000 tonnányi ellenséges hajót süllyesztett el.
Ezt követően is rendkívül sikeres parancsnok volt, aki szinte minden bevetésen
több ellenséges hajót küldött a tenger fenekére. Briliánsan manőverezett, és
rendkívül vakmerően támadott, ezért az U–402
félelmetes hírnévre tett szert a szövetségesek között. Többször is
megrongálták, de elsüllyeszteni nem tudták. Von Forstner a Lovagkereszt tulajdonosa
lett.
Fritz
Guggenberger sorhajóhadnagy
Mint az U–81
parancsnoka, a Földközi-tengeren elsüllyesztette az angolok félelmetes
anyahajóját, az Ark Royal-t, amelynek 60 repülőgépe is
odaveszett. Hitler személyesen tüntette ki Guggenbergert a Vaskereszt Lovagkeresztjével.
Ezt követően is több sikert ért el, míg 1943. július 19-én, már mint a nagy
IX.C. osztályú U–513 parancsnoka a
déli Atlanti-óceánon egy konvoj támadása közben egész legénységével együtt
odaveszett.
Mint az U–98
parancsnoka, számos sikeres bevetést hajtott végre 1941 márciusa és 1942.
február között a déli Atlanti-óceánon közlekedő konvojok ellen. Az
elsüllyesztett hajók mennyisége alapján kitüntették a Vaskereszt Lovagkeresztjével.
Ezután egy speciális, hosszú távú tengeralattjáró, az U–177 parancsnokává nevezték ki, amellyel sikeres bevetéseket hajtott
végre az Indiai-óceánon. A tíz bevetés során 14 ellenséges hajót süllyesztett
el.
Mint az U–515-ös
naszád parancsnoka, elsősorban a Karib-tenger, később Nigéria partjainál ért el
fantasztikus eredményeket, ellenséges hajók tucatjait süllyesztette el. Ezért
megkapta a Lovagkeresztet, majd később ehhez a tölgylombokat is. 1944. április
9-én a US Navy kötelékébe tartozó repülőgépek és rombolók kombinált támadása
következtében, Madeira déli partjainál az U–515 elsüllyedt, legénységének egy
része, köztük Henke kapitány is fogságba esett. A hadifogolytáborból szökést
kíséreltek meg, amelynek során halálos sebet kapott.
Az U–130
parancsnokaként a tengeri háború egyik legvakmerőbb és legeredményesebb haditettét
hajtotta végre. 1942. november 12-én Észak-Afrika partjainál behatolt a
rendkívül erősen védett fedalai kikötőbe, ahol három nagy amerikai hajót
süllyesztett el. Tettéért méltán kapta meg a Lovagkeresztet. 1943 februárjában
kinevezték a 2. U-Boot Flotta parancsnokává, amely Lorientből hajtotta végre
bevetéseit.
Otto
Kretschmer korvettkapitány
Az egyik leghíresebb
tengeralattjáró-parancsnok volt, akit az ellenség „Csendes Otto” néven
tisztelt, tekintve, hogy nesztelenül, észrevétlenül közelítette meg az
ellenséget. Az „Aranypatkó” jelvényt viselő U–99-et,
amelynek Kretschmer parancsnoka volt, rettegte az ellenség, hiszen mindenkinél
több ellenséges hajót küldött a tenger fenekére. Méltán kapta meg a
Lovagkeresztet, majd nm sokkal később a tölgylombokat is. U-Bootját legázolta a
HMS Walker tengeralattjáró-vadász
Kretschmer és legénységének nagy része fogságba esett. Hitler annyira nagyra
becsülte az U–99 parancsnokát, hogy az angliai fogolytáborba megküldte
Kretschmernek a tölgylombos Lovagkereszthez a kardokat. Otto Kretschmer a
háború után az újjáépülő német tengeralattjáró-flotta parancsnoka lett,
ellentengernagyi rangban, 1957-ben ment nyugdíjba.
Heinrich Lehmann-Willenbrock korvettkapitány
Parancsnoksága alatt az U–95 főleg az Atlanti-óceán déli részén tevékenykedett, 1940. március és 1942. március között 25 hajót süllyesztett el, megkapta a Lovagkeresztet a tölgylombokkal. Ennek a hajónak a története szolgált alapul Lothar-Günther Buchheim híres könyvéhez a „Das Boot”-hoz, amelyből a nagysikerű film született.
Több tengeralattjáró parancsnoka volt, így
szolgált az U–9-en, az U–138-on, az U–43-on, de legnagyobb sikereit az U–181-gyel érte el. Ezzel a naszáddal az Indiai-óceánon portyázott,
és hatalmas pusztítást végzett a szövetséges kereskedelmi hajók között. Kiemelkedő
teljesítményét Hitler azzal jutalmazta, hogy Brandi mellett ő volt a másik
tengerésztiszt, aki Lovagkeresztjéhez, a tölgylombok és a kardok mellé megkapta
a briliánsokat is. 1945-ben Dönitz – amikor az admirális már Hitler utódjaként
birodalmi kancellár volt – segédtisztje lett, és egy zavaros pánikhelyzetben
egy német őr véletlenül lelőtte.
Karl-Friedrich
Merten korvettkapitány
Mint az U–68
parancsnoka, az Atlanti-óceán déli részén a konvojok ellen hajtott végre
bevetéseket, majd magányos kalózként az Indiai-óceánon tevékenykedett. Merten
merész és kitűnő parancsnok volt, ezt jól tükrözte leghíresebb haditette,
amikor 1941. október 22-én hajnalban egyedül behatolt Jamestown kikötőjébe, a
Szent Helénába, és elsüllyesztette az angolok legnagyobb tankhajóját, a Darkdale-t. A kikötőt ugyanúgy hagyta
el, ahogy bejutott. Tettéért méltán kapta meg a Lovagkeresztet.
Hajója, az U–124-es a negyedik legeredményesebb tengeralattjáró volt, ami az
elsüllyesztett ellenséges hajók számát jelenti. 1943. április 2-án egy konvoj
támadása közben harcba bonyolódott a két kísérő rombolóval, a HMS Stonecrop-pal és a HMS Swan-nal. Mindkét rombolót
elsüllyesztette, de az U–124 is olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy lovagkeresztes
kapitányával és teljes személyzetével együtt odaveszett.
Adolf Cornelius Piening korvettkapitány
Mint az U–155
parancsnoka, az egész Atlanti-térségben tevékenykedett, támadta és pusztította
a konvojokat. Ezenkívül, 1942. november 15-én hajnali négy órakor Gibraltár
partjainál elsüllyesztette a brit HMS
Avenger cirkálót. Ő volt a felfedezője a róla elnevezett „Piening Route”
útvonalnak, amely a Viscayai-öbölből vezetett az Atlanti-óceánig, és védett
volt az ellenséges repülőgépek behatásától. Ezzel számtalan tengeralattjárót óvott
meg a korai pusztulástól. A Lovagkereszt tulajdonosa volt.
„Scapa Flow bikája”, a német haditengerészet
legünnepeltebb bálványa. Az U–47
parancsnokaként ő hajtotta végre 1939. október 14-én az elhíresült scapa flow-i
rajtaütést, amelynek során Prien elsüllyesztette a HMS Royal Oak csatahajót, és súlyosan megrongálta a HMS Pegazus repülőgép-hordozót. A német
haditengerészet tagjai közül elsőnek kapta meg a Lovagkeresztet. 1940
júniusában újabb sikeres portyát hajtott végre, aminek következtében
66 000 BRT tonnányi hajót küldött a hullámsírba. Ezt követően az
Atlanti-óceán északi vizein, mintegy 180 000 tonnányi hajót süllyesztett
el. Ezzel a teljesítménnyel Kretschmer mögött a második helyen állt a
sikerlistán. 1941 márciusában korvettkapitánnyá lépett elő, azonban nem sokáig
élvezhette új rangját. Március8-án megtámadott egy konvojt, és a harc során a HMS Wolverine romboló bombái végeztek az
U–47-tel. Prien olyan legenda volt, hogy halálát csak fél év múlva merték
bejelenteni a nyilvánosságnak.
Joachim
Schepke sorhajóhadnagy
A különleges képességű tengerésztiszt
1940-ben már az Atlanti-óceán konvojcsatáinak egyik legrátermettebb hőse lett,
vakmerősége nem ismert határt, és a parancsnoksága alatt harcoló U–100 naszád nagy hírnévre tett szert. A
brit Admiralitás külön vérdíjat tűzött ki Schepke fejére, amelyet végül is
1941. március 17-én a HMS Vanoc
romboló szerzett meg, mivel egy konvojcsata során legázolta a sérült U–100-at.
Schepke a parancsnoki toronyban állva irányította a harcot és halt hősi halált.
Rövid ténykedése alatt is kiérdemelte a Lovagkeresztet a tölgylombokkal.
Herbert
Schultze korvettkapitány
Az U–48
a legtöbb ellenséges hajót süllyesztette el, jelét, a „fekete macskát”
egyformán jól ismerte ellenség és barát. Schultze, betegsége okozta
kisebb-nagyobb szünetekkel, de híres tengeralattjáró-parancsnok volt, harcolt
az atlanti, a karibi és az indiai vizeken, és az ellenség sohasem tudta
legyőzni. 1940 márciusáig 117687 tonnányi hajót süllyesztett el, eredményeiért
megkapta a Vaskereszt Lovagkeresztjét, másodikként a tengeralattjáró
parancsnokok közül, és 1941 júniusában a tölgylombot is.
Viktor
Schütze korvettkapitány
Amikor a háború elkezdődött, Schütze a
kiöregedett U–25 parancsnoka volt, de
így is eredményesen tevékenykedett, ezért rövidesen a nagy hatótávolságú,
modern U–103 kapitánya lett. 1940
októberétől 1941 júniusáig Schütze és az U–103 szinte bejárta az Atlanti-óceán
egész keleti részét, és 27 ellenséges hajót süllyesztettek el. A tölgylombos
Lovagkereszt birtokosa volt.
Az U–552
– jele a „vörös ördög – kapitányaként 14 bevetést hajtott végre az
Atlanti-óceánon, amely során 34 hajót süllyesztett el, közel 200 000
tonnát, és elnyerte a Lovagkeresztet a tölgylombokkal. Topp süllyesztette el az
első amerikai hadihajót, USS Reuben James rombolót.
(Földi Pál)