-


-
 

Menü




A fejezet kategóriái


Naptár
«  November 2024  »
HKSzeCsPSzoV
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
 
Barátaink:
  • Honlap létrehozása
  • Ingyenes online játékok
  • Online Munkaasztal
  • Oktató videók
  • uCoz Rajongók Oldala
  • Statisztika

    Online összesen: 1
    Vendégek: 1
    Felhasználók: 0


    *Anson * Ark Royal * Australia * Barham * Cornwall * Courageous * Dorsetshire * Duke of York * Eagle * Exeter * Formidable * * Glorious * Hood * Howe * Illustrious * Implacable * Indefetigable * Indomitable * King George V * Leander * Malaya * Nelson *  * Prince of Wales * Queen Elizabeth * Ramillies * Renown * Repulse * Resolution * Rodney * Royal Oak * Suffolk * Valiant *   * Warspite * York *


     

    HMS York nehézcirkáló
     

      

     

    A HMS York tervezésének alapját a korábbi County- (angol grófságokról elnevezett) osztályú hajók képezték, a kitűzött cél a korábbiaknál kisebb, de gyorsabb, és jobban páncélozott hajók építése volt. A York-ot 1930-ben állították szolgálatba, ezután Nyugat-Indiában és Észak-Amerikában állomásozott a második világháború kitöréséig.

    1939 októberétől az Atlanti-óceánon konvojvédelmet látott el, majd visszatért Nagy-Britanniába, egy alaposabb felújításra. 1940. április elején részt vett a norvégiai német invázió megakadályozására tett sikertelen brit–francia kísérletben, aminek kudarca után, a York egyike volt azoknak a hajóknak, amelyek a megvert szárazföldi csapatokat evakuálták Namsosból.

    1940 augusztusától a Földközi-tengeren aktívan részt vett számos hadműveletben, így a a taranto-i ütközetben (a HMS Illustrious repülőgép-hordozó kísérőjeként), és a máltai konvoj-csatákban.

    1941 márciusában a York a krétai Suda-öbölben horgonyzott, amikor az olasz X-MAS flottilla egy osztaga két motorcsónakkal behatolt a kikötőbe, és a brit hajó oldalára 300 kg robbanóanyagot helyezett el. A robbanás következtében a hajó motortere és kazánháza víz alá került. A hajót zátonyra futtatták, így sikerült csak megmenteni az elsüllyedéstől. A britek kísérletet tettek a sérülések kijavítására, de ez a megfelelő eszközök hiányában nem vezetett eredményre.

    A hajót a hamarosan meginduló német légideszant-akció során légvédelmi ütegállásként használták, amíg a német légitámadások következtében további súlyos sérüléseket nem szenvedett. 1941. május 22-én a hajót kiürítették, és Kréta evakuálásakor a britek az égő roncsot magára hagyták. A háború után, 1952-ben a York-ot Bari kikötőjébe vontatták, és szétbontották.



    Általános jellemzők

    Vízrebocsátás: 1928. július 17.
    Szolgálatba állítás: 1930. május 17.
    Vízkiszorítás:

    • 8 380 t (üresen)
    • 10 790 t (harckészen)

    Hossz:

    • 175,25 m (teljes)
    • 164,60 m (vízvonalban)

    Szélesség: 17,58 m
    Merülés: 6,17 m
    Hajtómű:

    • 8 db Admiralty vízcsöves kazán
    • 4 db Parsons gőzturbina
    • 4 db hajócsavar

    Teljesítmény: 80 000 LE (58 824 kW)
    Sebesség: 32,25 csomó (59,73 km/h)
    Hatótávolság: 18 500 km 14 csomós (25,9 km/h) sebességnél
    Fegyverzet:

    • 6 db 203 mm-es ágyú (3x2)
    • 4 db 102 mm-es légvédelmi ágyú
    • 2 db 40 mm-es légvédelmi gépágyú
    • 2 db 321 mm Ø torpedóvető-cső

    Repülőgép: 1 db Supermarine Walrus hidroplán + 1 katapult
    Páncélzat:

    • övpáncél: 76 mm
    • fedélzet: 38 mm
    • barbetták: 25 mm
    • lövegtornyok: 25 mm
    • válaszfalak: 89 mm

    Személyzet: 630 fő
    Parancsnok (1939-1940): Reginald Henry Portal sorhajókapitány
    Testvérhajó: HMS Exeter