*Anson * Ark Royal * Australia * Barham * Cornwall * Courageous * Dorsetshire * Duke of York * Eagle * Exeter * Formidable * * Glorious * Hood * Howe * Illustrious * Implacable * Indefetigable * Indomitable * King George V * Leander * Malaya * Nelson * * Prince of Wales * Queen Elizabeth * Ramillies * Renown * Repulse * Resolution * Rodney * Royal Oak * Suffolk * Valiant * * Warspite * York *
HMS York nehézcirkáló
A HMS York tervezésének alapját a korábbi County- (angol grófságokról elnevezett) osztályú hajók képezték, a kitűzött cél a korábbiaknál kisebb, de gyorsabb, és jobban páncélozott hajók építése volt. A York-ot 1930-ben állították szolgálatba, ezután Nyugat-Indiában és Észak-Amerikában állomásozott a második világháború kitöréséig.
1939 októberétől az Atlanti-óceánon konvojvédelmet látott el, majd visszatért Nagy-Britanniába, egy alaposabb felújításra. 1940. április elején részt vett a norvégiai német invázió megakadályozására tett sikertelen brit–francia kísérletben, aminek kudarca után, a York egyike volt azoknak a hajóknak, amelyek a megvert szárazföldi csapatokat evakuálták Namsosból.
1940 augusztusától a Földközi-tengeren aktívan részt vett számos hadműveletben, így a a taranto-i ütközetben (a HMS Illustrious repülőgép-hordozó kísérőjeként), és a máltai konvoj-csatákban.
1941 márciusában a York a krétai Suda-öbölben horgonyzott, amikor az olasz X-MAS flottilla egy osztaga két motorcsónakkal behatolt a kikötőbe, és a brit hajó oldalára 300 kg robbanóanyagot helyezett el. A robbanás következtében a hajó motortere és kazánháza víz alá került. A hajót zátonyra futtatták, így sikerült csak megmenteni az elsüllyedéstől. A britek kísérletet tettek a sérülések kijavítására, de ez a megfelelő eszközök hiányában nem vezetett eredményre.
A hajót a hamarosan meginduló német légideszant-akció során légvédelmi ütegállásként használták, amíg a német légitámadások következtében további súlyos sérüléseket nem szenvedett. 1941. május 22-én a hajót kiürítették, és Kréta evakuálásakor a britek az égő roncsot magára hagyták. A háború után, 1952-ben a York-ot Bari kikötőjébe vontatták, és szétbontották.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1928. július 17.
Szolgálatba állítás: 1930. május 17.
Vízkiszorítás:
-
8 380 t (üresen)
-
10 790 t (harckészen)
Hossz:
-
175,25 m (teljes)
-
164,60 m (vízvonalban)
Szélesség: 17,58 m
Merülés: 6,17 m
Hajtómű:
-
8 db Admiralty vízcsöves kazán
-
4 db Parsons gőzturbina
-
4 db hajócsavar
Teljesítmény: 80 000 LE (58 824 kW)
Sebesség: 32,25 csomó (59,73 km/h)
Hatótávolság: 18 500 km 14 csomós (25,9 km/h) sebességnél
Fegyverzet:
-
6 db 203 mm-es ágyú (3x2)
-
4 db 102 mm-es légvédelmi ágyú
-
2 db 40 mm-es légvédelmi gépágyú
-
2 db 321 mm Ø torpedóvető-cső
Repülőgép: 1 db Supermarine Walrus hidroplán + 1 katapult
Páncélzat:
-
övpáncél: 76 mm
-
fedélzet: 38 mm
-
barbetták: 25 mm
-
lövegtornyok: 25 mm
-
válaszfalak: 89 mm
Személyzet: 630 fő
Parancsnok (1939-1940): Reginald Henry Portal sorhajókapitány
Testvérhajó: HMS Exeter