A DKM Königsberg K-osztályú könnyűcirkáló építését 1926-ban kezdtékmeg, és a hajót 1929-ben állították szolgálatba. (A hajóosztály elnevezése a három névadó német város: Köln, Karlsruhe, Königsberg kezdőbetűjéből adódott). A két világháború között számos külföldi kikötőt látogatott meg. A spanyol polgárháború idején, 1936–37-ben a spanyol partoknál teljesített járőrszolgálatot.
A Königsberg a második világháború kitörése után a Balti-tengeren szolgált, kiképzési és esetenként aknatelepítési feladatokkal. 1940 áprilisában, a norvégiai invázió idején, testvérhajójával a DKM Köln-nel együtt a 3. hajócsoport tagja volt. Április 8–9-én a német 61. gyalogoshadosztály 600 katonáját szállította Bergenbe, amikor is a norvég Kraven Fort erőd 210 mm-es partvédő lövegei tűz alá vették. Három találatot kapott, minek következtében súlyos vízbetörések és tüzek keletkeztek a hajón. Az irányíthatatlanná vált Königsberget ezért le kellett horgonyozni, amíg a Luftwaffe semlegesítette a norvég védelmet.
Az akció után a csoport többi hajója visszatért Németországba, a Königsbergnek ehhez viszont komolyabb javításokra lett volna szüksége, ezért a kikötőben maradt, meglehetősen kiszolgáltatva a brit haditengerészet és légierő támadásának. Április 10-én ez be is következett, a brit tengerészeti légierő 16 Blackburn Skua zuhanóbombázója, illetve a 800. és 803. repülőszázad további 16 bombázója támadta meg a hajót, amely a találatok (legalább öt 100 kg-os bomba) következtében felborult, de csak mintegy három óra múlva süllyedt el. Ez alatt az idő alatt sikerült a személyzetet, illetve a felszerelés egy részét kimenekíteni. Az emberveszteség így csak 18 fő volt.
1942 júliusában a Königsberg roncsait kiemelték, és tengeralattjáró-mólóként használták, amíg 1944. szeptember 22-én ismét felborult. A háború után a maradványokat Bergenben szétbontották.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1927. március 26. Szolgálatba állítás: 1929. április 17. Vízkiszorítás:
6 730 t (üresen)
8 350 t (harckészen)
Hossz:
174,0 m (teljes)
169,0 m (vízvonalban)
Szélesség: 15,2 m Merülés: 6,28 m Hajtómű:
6 db gőzkazán
4 db gőzturbina
2 db tízhengeres MAN dízelmotor
2 db háromszárnyú, 4,1 m Ø hajócsavar
Teljesítmény: 68 200 LE (50 147 kW) Sebesség: 32,1 csomó (59,5 km/h) Hatótávolság: 10 600 km, 19 csomós (35,2 km/h) sebesség mellett Fegyverzet:
9 db 150 mm-es L/60 ágyú (3x3) (1080 lövés)
2 db 88 mm-es L/45 légvédelmi ágyú (800 lövés)
8 db 37 mm-es légvédelmi gépágyú (9 600 lövés)
8 db 20 mm-es légvédelmi gépágyú (17 000 lövés)
12 db 533 mm Ø torpedóvető-cső (24 db torpedó)
120 db akna
Repülőgépek: 2 db hidroplán + 1 katapult Páncélzat:
övpáncél: 50 –70 mm
fedélzet: 20–30 mm
válaszfalak: 15 mm
lövegtornyok: 20–30 mm
barbetták: 30 mm
parancsnoki torony: 30–100 mm
Személyzet: 514 fő
21 tiszt,
493 altiszt és tengerész
Parancsnokok:
Wolf von Troth fregattkapitány (1929. ápr. 17.–1929. jún. 19.)