* Andrea Doria * Armando Diaz * Aquila * Bartolomeo Colleoni * Bolzano * Caio Duilio * Conte di Cavour * Eugenio di Savoia * Fiume * *.Giulio Cesare * Giuseppe Garibaldi * Gorizia * Littorio * Luigi Cadorna * Raimondo Montecuccoli * Roma * San Giorgio * Trento * *.Vittorio Veneto * Zara *
RN Bolzano nehézcirkáló
Az 1933-ban szolgálatba állított RN Bolzano nehézcirkáló eredetileg Trento-osztályú hajónak épült, de olyannyira eltért az osztály másik két hajójától (Trento, Trieste), hogy inkább tekinthető önálló osztálynak. Mivel az olasz haditengerészeti doktrína a cirkálók egyik legfontosabb tulajdonságának a sebességet tartotta, a Bolzano nemcsak az olasz, hanem a világ összes hadiflottájának leggyorsabb hajója lett, amely a próbajáratokon elérte a 39 csomós maximális sebességet, szemben a korabeli hadihajók 28–32 csomós csúcssebességével. Ennek természetesen ára volt, ezt a kimagasló sebességet a nagy teljesítményű hajtómű mellett, a páncélzat minimálisra csökkentésével érték el.
1940 júliusában, a Cape Stilo közelében lezajlott csatában három találatot kapott, melyek nem okoztak jelentős károkat. Ezután az Olaszország és az Észak-afrikai hadszíntér között közlekedő konvojokat kísérte. Részt vett a matapani ütközet korai szakaszában is, melyből sértetlenül került ki. 1941. augusztus 25-én a Messinai-szoros északi bejáratánál a HMS Triumph brit tengeralattjáró megtorpedózta, minek következtében, Messinában három hónapos javításra szorult. A javítás ideje alatt légitámadás érte.
1942 végén, miután kivált a máltai konvoj-csatából (Pedestal), útban a bázis felé ismét megtorpedózták, ezúttal a HMS Unbroken tengeralattjáró. A találat nyomán keletkezett tüzet csak a lőszerraktár elárasztásával tudták megfékezni. Ezt követően La Speziába vontatták felújítás céljából. de a Bolzano sérülései annyira súlyosak voltak, hogy azokat a rendelkezésre álló eszközökkel nem lehetett kijavítani. 1944. június 22-én, a szövetségesek oldalán álló olasz könnyűbúvárok robbanótöltetekkel elsüllyesztették.
1947-ben a roncsot kiemelték, és ócskavasként értékesítették.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1932. augusztus 31.
Hadrendbe állítás: 1933. augusztus 19.
Vízkiszorítás:
-
10 344 t (üresen)
-
13 885 t (harckészen)
Hossz: 196,6 m
Szélesség: 20,6 m
Merülés: 6,7 m
Hajtómű:
-
12 db gőzkazán
-
4 db Parsons gőzturbina
-
4 db csavartengely
Teljesítmény: 150 000 LE (110 294 kW)
Sebesség:
-
35 csomó (64,8 km/h) (előírt)
-
39 csomó (72,2 km/h) (kipróbált)
-
38 csomó (70,4 km/ h) tartósan, 8 órán keresztül (kipróbált)
Hatótávolság: 8 260 km 16 csomós (29,6 km/h) sebesség mellett
Fegyverzet:
-
8 db 203 mm-es L/50 ágyú
-
16 db 100 mm-es L/47 ágyú
-
8 db 40 mm-es légvédelmi ágyú
-
8 db 13,2 mm-es légvédelmi gépágyú
-
8 db 533 mm Ø torpedóvető-cső
Repülőgépek: 3 db Piaggio P6 hidroplán + 1 katapult
Páncélzat:
-
övpáncél: 70 mm
-
fedélzet: 51 mm
-
lövegtornyok: 70 mm
-
parancsnoki torony: 100 mm
Személyzet: 725 fő
Testvérhajók:
-
RN Trento
-
RN Trieste