*Anson * Ark Royal * Australia * Barham * Cornwall * Courageous * Dorsetshire * Duke of York * Eagle * Exeter * Formidable * * Glorious * Hood * Howe * Illustrious * Implacable * Indefetigable * Indomitable * King George V * Leander * Malaya * Nelson * * Prince of Wales * Queen Elizabeth * Ramillies * Renown * Repulse * Resolution * Rodney * Royal Oak * Suffolk * Valiant * * Warspite * York *
HMS Formidable repülőgép-hordozó
A HMS Formidable repülőgép-hordozót 1939. augusztus 17-én bocsátották vízre. A Formidable (Félelmetes)* már ekkor rászolgált a nevére, ugyanis a hajótestet megtámasztó fa bölcső összeomlott, és a hajó lecsúszott a munkások és a nézők közé. Egy ember meghalt, húszan megsebesültek. Ez a gondatlanságból eredő baleset valóban félelmetes volt.
A hajót 1940. november 24-én állították szolgálatba. Részt vett amatapani ütközetben, ahol 1941. május 26-án, két 1000 kg-os bomba hat hónapra harcképtelenné tette, a javítási munkákat az Egyesült Államokban végezték. 1942-ben a Csendes-, és rövid ideig az Indiai-óceánon szolgált, majd visszatért a Földközi-tengerre, része volt az észak-afrikai, szicíliai és salerno-i partraszállások légi támogatását biztosító haditengerészeti erőknek.
1943 végétől az Északi Jeges-tengeren, a Home Fleet alárendeltségében, Murmanszkba tartó konvojokat kísért, majd részese volt a DKM Tirpitz utáni hajtóvadászatnak (Goodwood-hadművelet), egészen annak elsüllyesztéséig. (Tromsø, 1944. november 12.)
1945-ben a Formidable már újra a Csendes-óceánon szolgált, mint a brit Csendes-óceáni Flotta tagja. Részt vett az okinawai partraszállásban, majd több japán kamikaze-támadás érte, melyekből az egyik súlyos károkat okozott a hajóban. Megrongálta a repülőfedélzetet, a kazánokat, nagy tüzet okozva a repülőgépek között. A tüzeket sikerült megfékezni, és a repülőfedélzetet szükségmegoldásként acéllemezekkel annyira kijavítani, hogy a hajó ismét képes lett repülőgépek fogadására.
A háború végére a Formidable sérülései már annyira felhalmozódtak (mivel azokat sohasem javították ki tökéletesen), hogy a Royal Navy vezetése nem találta gazdaságosnak a hajó rekonstrukcióját, ezért 1947-ben kivonták az aktív szolgálatból, majd 1953-ban ócskavasként eladták.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1939. augusztus 17.
Szolgálatba állítás: 1940. november 24.
Vízkiszorítás:
-
23 000 t (üresen)
-
29 078 t (harckészen)
Hossz: 226,7 m
Szélesség: 29,2 m
Merülés: 8,4 m
Hajtómű:
-
6 db Admiralty gőzkazán
-
3 db Parsons fogaskerekes gőzturbina
-
3 db hajócsavar
Teljesítmény: 111 000 LE (81 618 kW)
Sebesség: 30,5 csomó (56,5 km/h)
Hatótávolság: 20 000 km 14 csomós (26 km/h) sebesség mellett
Fegyverzet:
-
8 db 113 mm-es légvédelmi ágyú (4x2)
-
48 db 40 mm-es légvédelmi gépágyú
Repülőgépek:
-
36 db Fulmar és Swordfish repülőgép (1940)
-
36 db Martlet, Seafire és Albacore repülőgép (1943)
-
54 db Corsair és Avenger repülőgép (1945)
Páncélzat: övpáncél, hangárok, válaszfalak: 112 mm
Személyzet: 1200 fő
Parancsnokok:
-
Arthur William La Touche Bisset sorhajókapitány (1940. augusztus 7.–1942. augusztus)
-
Robert Lionel Brooke Cunliffe sorhajókapitány (1942. augusztus–1942. augusztus 22.)
-
Arthur George Talbot sorhajókapitány (1942. augusztus 23.–1943. szeptember 23.)
-
Philip Ruck-Keene sorhajókapitány (1943. szeptember 23.–1946. február 13.)
Testvérhajók:
-
HMS Illustrious
-
HMS Victorious
-
HMS Indomitable
*A briten kívül egyetlen más nemzet sem adott ilyen fellengzős neveket a hajóinak, mint pl.: Legyőzhetetlen, Győzedelmes, Kiváló, Fáradhatatlan, Fékezhetetlen, Merész stb.