* Akagi * Amagi * Chuyo * Fuso * Haruna * Hiei * Hiryu * Hyuga * Junyo * Kaga * Kirishima * Musashi * Mutsu * Nagato * Ryuho * Ryujo * Shinano * Soryu * Unryu * Yamashiro * Yamato * Zuiho * Zuikaku *
Fuso csatahajó
扶桑
A Fuso csatahajót 1915-ben helyezték üzembe, az első világháborúbanKína partjainál járőrözött, harcban nem vett részt. A két világháború között kétszer is modernizálták (1930–35 és 1937–41), korszerűsítették a fegyverzetét, átépítették a felépítményét (ekkor kapta a japán hajókra jellemző pagoda-tornyot), megerősítették a páncélzatát és új gépekkel szerelték fel, megnövelve a teljesítményt. A sebessége is nőtt, de így sem haladta meg a 25 csomót.
A második világháborúban a japán flotta vezetése úgy ítélte meg, hogy a Fuso (és testvérhajója, a Yamashiro) túl lassú ahhoz, hogy eredményesen lehessen használni a gyors amerikai repülőgép-hordozókkal szemben. Ezért csak korlátozott feladatokat kapott, mintegy a biztonsági tartalék szerepét töltötte be. Csak 1943/44-re, amikor a nagy japán csapásmérő egységek jó része Midway-nél és a Mariana-szigeteknél már elpusztult, gondoltak a Fuso korszerűsítésére, hogy megfeleljen a megváltozott követelményeknek. Felszíni keresőradarral, egy korai fejlesztésű infravörös-keresőkészülékkel és tűzvezető radarral látták el, továbbá nagymértékben megnövelték a légvédelmi fegyverzetét.
1944. október 25-én a Leyte-szigeteki Surigao-szorosban a USS Melville romboló két torpedót lőtt ki rá, minek következtében nem sokkal később felrobbant a lőszerraktár, és a hajó kettétört. Az első részt azután a USS Louisville nehézcirkáló süllyesztette el, a hátsó rész a Kanihan-sziget közelében merült el. A túlélők állítólag nem voltak hajlandóak arra, hogy amerikaiak mentsék ki őket, így mindössze 10 ember tért vissza Japánba a háború után, a többi sorsa ismeretlen.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1914. március 28.
Szolgálatba állítás: 1915. november 18.
Vízkiszorítás (1932):
-
34 700 t (üresen)
-
39 154 t (harckészen)
Hossz (1932): 213 m
Szélesség (1932): 33,1 m
Merülés: 8,7 m
Hajtómű (1932):
-
6 db Kampon gőzkazán
-
4 db gőzturbina
-
4 db hajócsavar
Teljesítmény (1932): 75 889 LE (55 801 kW)
Sebesség (1932): 25 csomó (46,3 km/h)
Hatótávolság: 15 000 km 14 csomós (35,9 km/h) sebesség mellett
Fegyverzet:
-
12 db 356 mm-es L/45 ágyú (6x2)
-
16 db 152 mm-es L/50 ágyú (16x1)
-
8 db 80 mm-es L/40 ágyú (4x2)
-
6 db 533 mm Ø torpedóvető-cső
1944 után:
-
12 db 356 mm-es L/45 ágyú (6x2)
-
14 db 152 mm-es L/50 ágyú (14x1)
-
8 db 127 mm-es légvédelmi ágyú (4x2)
-
87 db 25 mm-es L/60 légvédelmi gépfegyver
-
16 db 13,2 mm-es L/76 légvédelmi gépfegyver
Repülőgépek: 3 db hidroplán + 1 katapult
Páncélzat:
-
övpáncél: 307 mm
-
lövegtornyok: 203–304 mm
-
parancsnoki torony: 349 mm
Személyzet: 1400 fő
Parancsnokok (a második világháború idején):
-
Mitsuo Kinoshita sorhajókapitány (1941. szept. 15. – 1942. dec. 5.)
-
Keizo Komura sorhajókapitány (1942. dec. 5. – 1943. jún. 1.)
-
Nobumichi Tsuruoka sh.kpt./ell.tengernagy (1943. jún. 1. – 1944. febr. 23.)
-
Ban Masami ellentengernagy (1944. febr. 23. – 1944. okt. 25. †)