* Admiral Graf Spee * Admiral Hipper * Admiral Scheer * Bismarck * Blücher * Emden * Gneisenau * Graf Zeppelin * * Karlsruhe * Köln * Königsberg * Lützow * Nürnberg * Prinz Eugen * Scharnhorst * Schlesien * Schleswig-Holstein * Tirpitz * * U-47 *
DKM Graf Zeppelin repülőgép-hordozó
Németország legmagasabb rangú tengerésztisztje, Erich Raeder nagyadmirális rendkívül elégedetlen volt a flottájával, a háború elején így írt Adolf Hitlernek: „Ebben a háborúban azzal a kevéssel, ami elkészült, vagy még harcképes, bátran csak elsüllyedni tudunk!"
A flotta dísze, a 260 m hosszú DKM Graf Zeppelin sem készült el soha, viszont többévnyi hányattatás után mégis elsüllyedt. Hogy hol, azt hosszú évekig homály fedte.
Már 1936-ban, három évvel a háború kitörése előtt, kezdődtek a munkálatok a hatalmas hajón, amellyel a német flotta a távoli régiók légterét akarta meghódítani. 1938. december 8.-án a Graf Zeppelin-t vízre bocsátották Adolf Hitler jelenlétében: Németország első (és utolsó) repülőgép-hordozója 262 m hosszú, 36 m széles és a világ legerősebb meghajtásával rendelkezett, amelynek az úszó harci monstrumot 35 csomós sebességgel kellett volna hajtania.
40-nél több repülőgéppel és tucatnyi üteggel akarták felszerelni a hajót – a tervek szerint. De amikor 1939-ben kitört a háború, még mindig nem készült el a gigaprojekt. Időközben változott a terv a flottaépítésnél: a kedvező költségvetésű és nagyobb hatékonysággal bíró tengeralattjárók kapták a prioritást. Tegyük hozzá – szerencsére. Mert ez a hajó az ellenség részére egyértelműen ugyanolyan presztízscél lett volna, mint az 1941-ben elsüllyesztett DKM Bismarck csatahajó, amelynek kb. 1500 fős legénysége lelte halálát ekkor.
Így 1941 májusában, amikor 85%-ban már kész volt, a Graf Zeppelin építését leállították, és 1942-ben visszavontatták a Balti Tengerre, ahol lekötötték az Odera egyik oldalágában, majd raktárnak használták. Amikor közeledtek az oroszok, a németek lyukakat robbantottak a hajótestbe és elsüllyesztették a sekély vízben.
1947 márciusában az oroszok kiemelték és 4 hónapon át felmérték a hajót. Az ezután történtekről több verzió is van:
-
Leningrád felé aknára futott és elsüllyedt,
-
A szovjetek túlságosan megpakolták, és egy vihar felborította,
-
Schwinemündéig jutott, itt lakó-, és kutatóhajónak használták 1947-ig, majd 1947. augusztus 14.-én kivontatták a Danziger Bucht elé, ahol különböző lőgyakorlatok elvégzése után két torpedóval elsüllyesztették.
2006 júliusában a lengyelek megtalálták a hajót a Balti-tenger mélyén.
A Graf Zeppelinnek félig elkészült egy testvérhajója is, amelyet építése alatt Flugzeugträger B néven emlegettek. Ha elkészül, akkor talán az I. világháborús német haditengerészeti léghajó-divízió parancsnoka után Peter Strasser-nek nevezték volna el.
Általános jellemzők (részben csak terv)
Vízrebocsátás: 1938. december 8.
Szolgálatba állítás: –
Vízkiszorítás: 33 350 t
Hossz: 262,5 m
Szélesség: 31,5 m
Merülés: 7,6 m
Hajtómű:
-
16 db La Mont olajtüzelésű kazán
-
4 db gőzturbina
-
4 db hajócsavar
Teljesítmény: 200 000 LE (147 059 kW)
Sebesség: 35 csomó (62,8 km/h)
Hatótávolság: 14 816 km 19 csomós (35,2 km/h) sebesség mellett
Fegyverzet:
-
16 db 150 mm-es ágyú
-
12 db 105 mm-es légvédelmi ágyú
-
22 db 37 mm-es légvédelmi gépágyú
-
28 db 20 mm-es légvédelmi gépágyú
Repülőgépek:
-
10 db Me Bf-109 T vadászrepülőgép
-
20 db Ju-87 zuhanóbombázó
-
20 db Fi-167 torpedóbombázó
Páncélzat:
-
vízvonal: 80 mm
-
fedélzet: 60 mm
-
parancsnoki torony: 30 mm
-
ágyútornyok: 30 mm