* Algérie * Béarn * Bretagne * Clémenceau * Colbert * Duguay-Trouin * Dunkerque * Dupleix * Duquesne * Émile Bertin * Foch * * Georges Leygues * Jean Bart * Jeanne d'Arc * La Galisoniere * Lorraine * Marseillaise * Montcalm * Paris * Provence * Richelieu * * Strasbourg * Suffren * Tourville *
MN Richelieu csatahajó
A gyors, modern csatahajó, az MN Richelieu egy három hajóból álló osztály vezérhajója volt. A Richelieu-t 1935. október 22-én kezdték el építeni és 1939 januárjában bocsátották tengerre. A hajó az egyik legjobb konstrukcióval rendelkező csatahajó volt a második világháborúban. 8 darab 380 mm-es lövegének a tűzereje megegyezett a DKM Bismarck-éval, sőt ágyúinak a lőtávolsága felül is múlta a Bismarckét.
1940 júniusában a még nem 100 %-ban kész hajót Dakarba menekítették, ahol július 8-án brit Swordfish repülőgépek torpedói rongálták meg, miután a kapitánya visszautasította a megadásra vonatkozó felszólítást. Bár a kikötőben kellett maradnia, 38 cm-es ágyúival jelentősen hozzájárult a szeptemberben Dakar ellen indított együttes brit–szabad-francia haderő támadásának visszaveréséhez, többször eltalálta a HMS Barham angol csatahajót.
Miután 1943. januárban a Dakarban állomásozó francia haderő átállt a szövetségesekhez, a HMS Valiant, Howe, Queen Elizabeth és Renown csatahajókból, továbbá a HMS Victorious, Illustrious és Indomitable repülőgép-hordozókból álló erős hadihajó-csoportosítás részévé vált. Még ebben évben az Egyesült Államokba hajózott, ahol generáljavítást végeztek rajta. 1943-ban rövid ideig a brit Honi Flotta kötelékében működött, majd 1944. márciusban a keleti vizekre helyezték át. Már a brit Keleti Flotta tagjaként 1944. július 25-én részt vett Sabang bombázásában. 1944. októbertől 1945. februárig javításokat végeztek rajta Casablancában, áprilisban pedig már újra a Keleti Flottával hajózott.
A Richelieu a második világháború után is a Francia Haditengerészet kötelékében maradt. 1945-46-ban részt vett Indokina megszállásában. 1956-ban tartalékállományba helyezték, majd 1960-ban leselejtezték, s 1968-ban egy olasz kikötőben, La Speziában szétszerelték.
Általános jellemzők
Vízrebocsátás: 1939. január 7.
Szolgálatba állítás: 1940. június 18 / 1943. október 10.
Vízkiszorítás:
-
37 332 t (üresen)
-
44 698 t (harckészen)
Hossz:
-
247,0 m (teljes)
-
242,1 (vízvonalban)
Szélesség: 33,08 m
Merülés: 9,63 m
Hajtómű:
-
6 db Indret gőzkazán
-
4 db Parsons gőzturbina
-
4 db 4,87 m Ø hajócsavar
Teljesítmény:
-
155 000 LE (113 971 kW) (előírt)
-
179 000 LE (131 618 kW) (kipróbált)
Sebesség: 32,63 csomó (60,43 km/h)
Hatótávolság:
-
14 207 km 20 csomós (37 km/h) sebesség mellett
-
5891 km 30 csomós (56,6 km/h) sebesség mellett
Fegyverzet:
-
8 db 380 mm-es L/45 ágyú (2x4)
-
9 db 152 mm-es L/55 ágyú (3x3)
-
12 db 100 mm-es L/45 légvédelmi ágyú (12x2)
-
28 db 57 mm-es légvédelmi ágyú (14x2)
-
8 db 40 mm-es légvédelmi gépágyú
-
20 db 20 mm-es légvédelmi gépágyú
Páncélzat:
-
övpáncél: 345 mm
-
páncélfedélzet: 170 mm
-
lövegtornyok: 130–429 mm
-
parancsnoki torony: 340 mm
Legénység: 1280 fő
Testvérhajók:
-
MN Jean Bart
-
MN Clemenceau (nem fejezték be),